Anchorsong - Ceremonial

Anchorsong - Ceremonial

22 januari 2016

Cat nr: TRUCD317
Stijl: Dubstep / Afrobeat
Releasedatum: 22 januari 2016

Anchorsong is de alias van de Japanse producer Masaaki Yoshida. In 2011 bracht hij via het Britse Tru Thoughts label zijn debuutlangspeler Chapters uit. Een positieve uitspatting van pure creativiteit, zo bleek. Op het Chapters-album bleek Anchorsong een aanjager van de meer experimentele, doch eigentijdse beats/dubstep-ritmes, aangevuld met allerlei ‘oriëntaalse’ ingrediënten.

In 2014 verscheen Anchorsong’s Mawa EP via het kwaliteitshuis BBE. Het bleek een voorproefje naar Anchorsong’s tweede volwaardige langspeler. Die is er nu en heet Ceremonial. Een langspeler waarop de sound, feel en muzikale hand van Anchorsong duidelijk herkenbaar is, maar aangevuld is met invloeden vanuit vintage Afrikaanse muziek (bijvoorbeeld Afrobeat). In de persinformatie wordt verwezen naar invloeden van Orchestre Poly-Rythmo tot Fela Kuti.

Zonder noemenswaardige uitschieters scoort Ceremonial de punten door het consistente, hoogwaardige niveau. Een mooier compliment is er bijna niet. Anchorsong zal met zijn nieuwe, doorontwikkelde sound zeker niet iedere liefhebber van elektronische muziek weten te prikkelen, maar de avontuurlijk ingestelde luisteraar kan genoeg moois ontdekken op dit album. Gevoelsmatig is dit album – en ook het eerdere werk van Anchorsong – geschikt voor liefhebbers van acts als bijvoorbeeld labelgenoten Jonny Faith en Werkha, maar ook de vergelijkingen met Four Tet en Bonobo zijn niet misplaatst. Beste track op het album (als we er dan toch één track uit moeten lichten) is wat ons betreft het meeslepende en warme Butterflies.

01. Eve
02. Expo
03. Mother