Armin van Buuren || A State of Trance Year Mix 2007

01 februari 2008 Wat een tijden beleeft Armin van Buuren. Onze trance-grootmeester uit Leiden bereikte vorig jaar voor het eerst de nummer 1-notering van de fameuze DJ Mag top 100, presenteerde vervolgens een ambitieuze Armin Only-wereldtour om afgelopen maand ook nog eens de Popprijs binnen te slepen. Dan kijk je ineens met heel andere ogen naar zijn A State of Trance Year Mix 2007, voor de dj toch een goudomrand jaar, waarin ook de gelijknamige radioshow zijn 300e uitzending beleefde. Van Buuren maakt op deze mix zijn reputatie als getalenteerde smaakmaker meer dan waar. In één lange set jaagt hij er, verspreid over twee cd’s, 85 tracks in razendsnel tempo doorheen. De brede blik van de meester voert ons langs uiteenlopende producers als Markus Schulz, Nic Chagall, Cosmic Gate, Dubfire, Above & Beyond, Way Out West, Tiësto, dj Shah en uiteraard Van Buuren zelf. Voor liefhebbers een absolute must have, voor critici een goede kennismaking met dit fenomeen, dat in 2008 hoogstwaarschijnlijk tot nog grotere hoogten zal stijgen.

txt Nico van der Plas

Voor velen staat Alec Empire bekend als die luidruchtige voorman van de anarchistische herrie-band Atari Teenage Riot. Maar de dj/producer uit Berlijn heeft veel meer op zijn kerfstok, beginnend in de housescene begin jaren 90, waar hij zich vooral onsterfelijk maakte met zijn beruchte Suicide EP. Na zijn ATR-jaren bleef Empire muziek maken met zowel een elektronische als luidruchtige punk-inslag, zoals ook te horen op The Golden Foretaste of Heaven. De Duitser combineert hier geregeld beats met harde, overstuurd klinkende gitaren en botte synthesizer-deunen. Duister en extreem, maar nergens werkelijk spannend als gevolg van een gebrek aan interessante invalshoeken. Volgens bijgaand persbericht het nieuwe geluid van Berlijn, volgens mij meer het geluid van richtingloze noise.

txt Nico van der Plas