Audio Bullys - Higher than the Eiffel

Audio Bullys - Higher than the Eiffel

01 april 2010 Label: Cooking Vinyl / V2
Cat nr: BULLYCD1
Stijl: pop / electro / hiphop / house

Release: 29 maart 2010

De Audio Bullys zullen waarschijnlijk voor altijd worden achtervolgd door die eerste succesplaat Ego Wars uit 2003. Rauwe beats met typisch Britse vocalen en punky leuzen als 'We Don't Care' brachten een fris, nieuw geluid in de pop. Ondanks het sterke vervolg hierop met single Shot You Down flopte tweede album Generations (2005) genadeloos, en dat bracht duo Simon Franks en Tom Dinsdale danig in verwarring. Noem het een creatieve dip of verlies van zelfvertrouwen, sindsdien hoorden we niets meer van de Britten. Nu is er plots derde album Higher than the Eiffel, een terugkeer naar de oude vorm, zo meldt het bijgaande persbericht. En ja, de Bullys hebben hun gevatheid hervonden, zoals ook de beats en songs minder fout klinken dan in hun mindere dagen. Maar zitten we nog te wachten op de hooliganhouse van deze heren? Afgaande op opener Drums (On With The Story) en het met stevige power chords gedragen Only Man lijken de Britten geen nieuwe paden te bewandelen, simpelweg stoere beats en gespierde vocalen met lekker ruige tunes. Langzaam biedt de plaat echter ook andere geluiden, het ingetogen Daisy Chains kondigt het al aan, verderop beleeft de plaat zijn sterkste fase wanneer het jazzy Drained Out wordt gevolgd door de met catchy samples gevulde London Dreamer, om te besluiten met de zeer fijne dancetrack The Future Belongs to Us. Maar, de Bullys zijn geen mietjes, dus meteen volgen weer van die dik aangezette clubtracks waar de geweerschoten klinken (Shotgun), de beats pompen en gitaren scheuren (Kiss the Sky). Voor de ene liefhebber is dit waar de Britten schitteren, voor de ander is het vooral uitgekauwde feestmuziek zonder eeuwigheidswaarde. Concluderend is Higher than the Eiffel geen slechte plaat geworden, de Audio Bullys laten zich kennen én geven nieuw elan aan hun geluid. Maar echte krakers staan er ditmaal niet op, misschien moeten we ze weer eens live horen (15 april Melkweg, Amsterdam, 16 april Tivoli, Utrecht) om de nummers pas echt op waarde te schatten.

01 Drums (On With The Story)
02 Only Man
03 Daisy Chains