Ben Westbeech - There's More To Life Than This

09 september 2011 Label: Strictly Rhythm
Cat nr: SR362V
Stijl: house / deephouse

Release: 12 september 2011

In 2007 verraste Ben Westbeech de elektronische muziekscene met zijn alom bejubelde debuutalbum Welcome To The Best Days Of Your Life. Een indrukwekkend werkstuk welke verscheen via Gilles Peterson’s invloedrijke Browswood Recordings. Op die plaat leek het erop alsof Ben Westbeech wilde bewijzen dat hij met vele genres/stromingen uit de voeten kon. Daarvoor slaagde hij destijds met vlag en wimpel. Succesvolle team-ups met Kraak & Smaak en Jazzanova volgden in de periode daarna. Met name het met Kraak & Smaak vervaardigde Squeeze Me gooide hoge ogen en bereikte zelfs de hitparades en de high rotation op mainstream radiostations als Radio 538 en 3FM. There’s More To Life Than This is het tweede album van de uit Bristol (UK) afkomstige Ben Westbeech. Westbeech is wat je noemt een multi-talent. Hij is muzikant, producer en vocalist tegelijkertijd. Met name zijn soulful stemgeluid is herkenbaar uit duizenden. Op album nummer twee, dat verrassenderwijs via Strictly Rhythm verschijnt, horen we geen nadruk op diversiteit meer, maar een meer op de dansvloer toegespitst geluid met housebeats als primair uitgangspunt. Op There’s More To Life Than This kiest Westbeech de samenwerking met een indrukwekkende gastencast. Denk aan Georg Levin, Chocolate Puma, Lovebirds, Motor City Drum Ensemble, Henrik Schwarz en Rasmus Faber. Niet de minste mensen om mee te teamen. De resultaten zijn dan ook bovengemiddeld tot uitstekend te noemen. Binnen de grotendeels op housebeats gebaseerde tracks is er ruimte voor subtinten uit de soul, jazz, funk en disco. Het zorgt voor een heerlijke ontspannen sfeer en de tracks zijn dan ook uitermate geschikt voor de meer intiemere dansvloeren. De verwachtingen bij zo’n tweede album zijn vaak hooggespannen, maar Ben Westbeech lost ze grotendeels in. Een prima vervolg op ’s mans bliksemstart (wat betreft zijn muzikale carrière) in 2007. Ga deze plaat checken is ons advies.

01. The Book feat. Georg Levin
02. Something For The Weekend feat. by Danny J Lewis
03. Falling feat. Lovebirds