Benjamin Damage - Obsidian

Benjamin Damage - Obsidian

25 september 2015

Label: 50WEAPONS
Cat nr: 50WEAPONSCD18
Releasedatum: 25 september 2015

Benjamin Damage bracht in 2013 zijn debuutalbum Heliosphere uit via Modeselektor’s 50WEAPONS, het sublabel van Monkeytown Records. Na ruim twee jaar komt Benjamin Damage met een passend vervolg op hetzelfde label, dat met dit album uitzwaait en definitief ophoudt te bestaan. Obsidian klinkt qua productie eigentijds, maar qua sferen lijkt het soms alsof we teruggeworpen worden naar de elektronische muziek vanuit de early en mid 90’s. Obsidian is hoofdzakelijk een technoalbum, maar biedt ook smaakvolle uitstapjes naar elektronica/IDM.

Het lijkt qua sfeer soms alsof je naar oud materiaal van (toenmalige) Warp acts als The Black Dog, Aphex Twin, Autechre of Plaid (Plaid wordt zoals bekend gevormd door twee van de drie oorspronkelijke leden van The Black Dog) zit te luisteren. Ook de link met Jeff Mills is snel gelegd wanneer we het materiaal van Obsidian doorlopen. Met name de soepel rollende afsluiter Trickster is wat dat betreft een spot-on verwijzing. Kortom, Benjamin Damage verbindt binnen zijn sound treffend techno (soms met industriële en dubby eigenschappen), ambient en elektronica/IDM met elkaar.

Binnen de meeste tracks op het album strooit Benjamin Damage met prettige melodische elementen. Neem nou het soepel rollende technomoment Cosmonaut, dat een verslavend lekkere melodielijn met heldere keys bevat. Bij het beluisteren van het bijzonder fraaie Tetrapod zouden we ook geloven dat het om een Plaid-productie zou gaan. Duidelijk een inspiratiebron voor Benjamin Damage en dat begrijpen we volkomen. Obsidian bestaat in totaal uit twaalf bijdragen die gezamenlijk nog geen uur aan muziek vertegenwoordigen. Het eindresultaat is overtuigend en simpelweg sterk.

01. Obsidian
02. Cosmonaut
03. Monolith