Benny Rodrigues - Desolat EP

Benny Rodrigues - Desolat EP

23 oktober 2012 Label: Desolat
Cat nr: DESOLAT027
Stijl: techno / techhouse

Release: 22 oktober 2012

Misschien wel een van de meest ongrijpbare dj's uit de Nederlandse scene, Benny Rodrigues. Al jarenlang een grote naam uit de technohoek (zijn sets met goede vriend Darko Esser zijn altijd geruchtmakend), maar net zo makkelijk opduikend op latin housefeestjes. Waar hij ook de zalen volledig op zijn kop zet.

Benny Rodrigues dus. Of is het ROD, het pseudoniem waarmee hij tegenwoordig zijn techno de wereld in slingert? Een duidelijke verdeling, zou je denken, onder eigen naam krijg je dan de housey variant. Maar dan komt hij nu met een release op Loco Dice en Martin Buttrich's gerenommeerde technolabel Desolat , gewoon onder eigen naam! Ach, laat het rusten, muziek is muziek. Vooral als je de tracks hoort van deze Desolat EP, de Rotterdammer brengt hier namelijk zijn sterkste release van de laatste tijd.

Te beginnen met The Funky Drummer, een track die, zoals de titel al doet vermoeden, drijft op gejaagde drumloops, de energie verder opvoerend met vocal snippets en een door filters getrokken break, uitmondend in een typische techno climax. Met Too Much Information wordt het nog interessanter. Rodrigues houdt de energie hier gaande met een wat minimalere groove en rondzoemende sounds, ondertussen wel stevig het tempo erin houdend met koele kicks en effecten.

Momentum is gemaakt met Warren Fellow en Aydin, een soortgelijke technogroove, minimaal en onweerstaanbaar, waarbij de heren spelen met baslijnen en vocal snippets, een funky avontuurtje vergeleken met de voorgaande tracks. Curry's voelt dankzij de aanwezige synth stabs juist weer als een Detroit-gestijld momentje, de beats die het trio aflevert zijn echter helemaal van nu -waanzinnige track.

En dan zijn er nog twee bonustracks, de door Rodrigues zelf geproduceerde Hit The Bass Jack (ietwat reguliere uptempo techhouse ) en het bijna subtiele, met heerlijke effecten overgoten September 4th. Het heerlijke toetje van een uitstekende release, eentje waar Benny Rodrigues laat horen hoe veelzijdig hij zijn techno tegenwoordig produceert, van rauwe sounds tot de mooiste effecten. En dat op een label als Desolat, de Rotterdammer vlamt precies op het juiste moment.

1. Benny Rodrigues- The Funky Drummer
2. Benny Rodrigues- Too Much Information
3. Warren Fellow, Benny Rodrigues & Aydin- Momentum