Billow Observatory - II: Plains/Patterns

31 maart 2017

Label: Azure Vista Records
Cat nr: VISTA002
Stijl: Ambient
Releasedatum: 31 maart 2017

Billow Observatory is de werknaam van de Deense Jonas Munk (aka Manual) en Jason Kolb (Auburn Lull). II: Plains/Patterns is het tweede album op het kersverse label Azure Vista Records en tegelijkertijd ook het tweede Billow Observatory album. II: Plains/Patterns is de opvolger van het titelloze debuut van eind 2012 en valt te typeren als een prachtig beatloos ambient werkstuk van torenhoge kwaliteit, dat zich kan meten met de top van het genre.

In vergelijking met het recente album van Jonas Munk samen met Ulrich Schnauss is II: Plains/Patterns meer rustiek: zonder nadruk op elektronische beats, percussie en gitaren (welke minimaal te horen zijn op dit album). De muziek klinkt opgeruimd en uiterst volwassen, waarbij nergens het experiment uit het oog verloren wordt. Het duo nam de zeven tracks van II: Plains/Patterns op in de periode tussen 2014 en 2017 (in Detroit, USA en Odense, Denemarken). Het zevental vertegenwoordigt in totaal een kleine vijftig minuten aan beatloze sfeermuziek.

Te beginnen met het startschot Pulsus, dat ambient met pulserende, dubby soundscapes combineert. Met een 4/4 beat eronder zou het eveneens een prachtige dubtechnoparel kunnen zijn. Echt enthousiast wordt deze recensent van tracks als Nulstil, Plains, Montclair en Plum. Stuk voor stuk fantastische producties – een streling voor het oor en boordevol sfeer en emotie. In de persbijlage lezen we over verwijzingen naar de muziek van Brian Eno en Slowdive, wat natuurlijk een fraai compliment is en de lat nogal hoog legt. II: Plains/Patterns maakt de verwachtingen echter volledig waar. Dit album vol met zogeheten ‘muzikaal behang’ biedt fantastische ambient soundscapes voor de liefhebber van het genre en de luisteraar die simpelweg op zoek is naar een ‘chill-out soundtrack’ van hoge kwaliteit. Hulde!

01. Pulsus
02. Kercheval
03. Nulstil