Crystal Castles in Trouw

Crystal Castles in Trouw

27 april 2010 Trouw was op vrijdag 23 april het territorium van Crystal Castles. De combinatie van een rauwe zaal met rauwe electro lijkt het neusje van de - rauwe - zalm. Althans, op papier.

De Canadese Crystal Castles maakt rauwe electro en bestaat uit twee zwarte artyfarty-raven; een fragiele, excentrieke zangeres (Alice Glass) en een bebaarde man met eeuwige hooded vest (Ethan Kath) die de knopjes bedient. Traden ze eerst nog op in een halfvolle zaal in de Melkweg tijdens 5DaysOff 2009, vandaag is het concert uitverkocht. De zaal in Trouw is volgepropt, wat dansen onmogelijk maakt.

De avond begint met een voorprogramma van Team Ghost, een semi-emo band die het best te omschrijven is als een combinatie van Sigur Rós en Jimmy Eat World. Inderdaad, dat klinkt niet best. En het schelle geluid dat de boxen produceren maakt het drama compleet. Jammer, want een dansbare opwarmer voor de rauwe, energieke Crystal Castles zou de sfeer goed doen. Die is nu namelijk nergens te bekennen.
De sfeer wordt er ook niet beter op als na het voorprogramma een donkerharige, gezette technicus het podium langdurig onder handen neemt. Een uur en drie kwartier welteverstaan. Het publiek wordt er ongeduldig van en hoopt door hard te gaan klappen Crystal Castles op het podium te kunnen toveren. Jammer dat de huisdj ook niet wat opzwependere muziek draait, zodat er nog wat te dansen valt nu iedereen ook nog enigszins de ruimte heeft.

Als Crystal Castles eindelijk het podium opkomt, is de opluchting bij het publiek duidelijk hoorbaar. De zaal is net zo donker als hun zwarte voorkomen en blijft gedurende het concert donker. Als er licht is, is het van de knipperende lampen die je verblinden of de stroboscoop van Alice Glass. De fragiele Alice met strak zwart boblijntje en zwart opgemaakte ogen is zo energiek als een epileptische emo-haas en beweegt zich voort met een stroboscoop waar ze mee over het publiek en zichzelf schijnt. Van de vocalen - onverstaanbaar vervormd gegil - moet Crystal Castles het niet hebben, maar de show en rauwe deunen maakt het optreden erg leuk. Hits als Crimewave zorgen voor veel enthousiasme onder het publiek: het lijkt net een hysterische golf van lichamen die omhoog springen. Ook brengen ze nummers van hun nieuwe, naamloze album ten gehore.

Het is een eigenzinnig en energiek duo dat een eigen wereldje heeft gecreëerd waar je als publiek even van mag meegenieten tijdens het concert. Alleen jammer dat we hier zo lang op moesten wachten. Daarnaast is het jammer dat er mensen zijn die ondanks dat het stampvol is, toch nog proberen vooraan te komen. Ze manoeuvreren zich zonder gêne het liefst door je heen, waardoor jouw ieniemienie-zone nog kleiner wordt en zelfs je vingers heen en weer bewegen een onderneming wordt.

txt & imgs Kelly Leeuwis