Cubenx - Elegiac

06 november 2015

Label: InFiné
Cat nr: IF1034
Stijl: UK bass / Elektronisch / IDM
Releasedatum: 6 november 2015

Cubenx is de werknaam van de in Parijs residerende Mexicaan Cesar Urbina. In 2011 trok hij onze aandacht met zijn weergaloze debuutplaat On Your Own Again. Een album dat een aantal bijzonder sterke bijdragen te bieden had/heeft, denk aan het prachtige trio Locked, These Days en met name Sierra Madre. Tracks die nog altijd niet vervelen. Kwaliteit kent geen tijd dus.

Elegiac betekent de tweede volwaardige langspeler van Cubenx en verschijnt wederom via het InFiné label. Het geluid van Cubenx leunde destijds (lees: periode rondom het debuutalbum) op een samenstelling van post-punk, new-wave, psychedelica-invloeden en Shoegazer (denk aan Ulrich Schnauss). Elegiac biedt wat dat betreft zeker een vernieuwd en ververst geluid. Een verder doorontwikkelde sound waarbij invloeden uit UK bass, elektronica/IDM en cinematische soundscapes de boventoon voeren. De Cubenx-sound van het On Your Own Again-album voelen we nog wel, maar in (veel) mindere mate.

Op Elegiac wordt instrumentaal en vocaal werk slim afgewisseld, maar de echte winnaars zitten in de instrumentale hoek. Albumopener F.All en Treasures – beide op een eigenzinnige UK bass-ritmiek geschoeid – schieten ver boven de overige producties van het album uit. Deze tracks doen qua sfeer sterk denken aan materiaal van het Moderat II-album – met name de Moderat-track Versions. Hebben we hier een inspiratiebron blootgelegd? Elegiac heeft naast genoemde highlights nog een fiks aantal prima tot sterke tracks te bieden die het verdienen om opgemerkt te worden tussen de wekelijkse berg aan releases. Dit album is in ieder geval zonder twijfel relevant. Tip: als dit album je aanspreekt, is het ook zeker aan te raken om het debuutalbum On Your Own Again een luisterbeurt te gunnen.

01 - F.All 4'39”
02 - Drizzling Lemon Pearls (feat. Cyané) 3'36"
03 - Treasures 4'53"