Dark Sky - Othona

07 april 2017

Label: Monkeytown Records
Cat nr: MTR074
Stijl: Elektronisch
Releasedatum: 7 april 2017

Na het prima, doch degelijke album van FJAAK (met drie fijne uitschieters) komt het Berlijnse Monkeytown Records van Modeselektor met een kersverse longplayer van de het duo Dark Sky (Matt Benyayer en Thomas Edwards). Op Othona, Dark Sky’s tweede full length album, horen we invloeden terug uit de moderne (epische) techno, maar vooral ook vanuit klassieke elektronica/IDM, ambient en UK bass. Een prachtige combinatie, zo is al vaker gebleken. Ook de uit Londen afkomstige mannen van Dark Sky weten hier absoluut raad mee.

Op Othona vinden we een negental bovengemiddeld sterke tracks, die veelal bol staan van de sfeer en spanning. Tijdens beluistering van dit werkstuk horen we met regelmaat solide ambient geluidscollages voorbij komen als begeleiding van 4/4- en/of breakbeats. Titel- en openingstrack Othona is wat ons betreft gelijk de beste track die het album te bieden heeft en combineert een droge breakbeat met fraaie, ingetogen (soms golvende) synthesizerwolken. Op Angels wordt het muzikale behang (in de vorm van ambient) vermengd met een afrobeat ritmiek. Een leuk gevonden combinatie, die ook daadwerkelijk werkt. Badd daarentegen vermengt elektronica-/IDM-invloeden met een soort UK garage-/2-stepritmiek, die gaandeweg de track wordt omgebouwd naar 4/4-beats. The Walker tenslotte, is een opzwepende dansvloertrack met lichtvoetige 4/4-beats overladen met een laag van hemelse synthesizers. Uitermate prettige track met een progressieve feel.

Othona als totaalplaatje bezien is erg consistent en bevat geen enkele uitglijder. Echter, de meeste tracks zetten je (net) niet op het puntje van je stoel. Groot voordeel en pluspunt is dat je het album – mede door het constante kwaliteitsniveau – zonder moeite in één soepele beweging afluistert. Over de breedte bezien biedt Othona gevoelsmatig net iets meer dan het recente FJAAK-album. Klein minpuntje is de korte speelduur van het album, dat uiteindelijk nog geen 45 minuten aan totale speeltijd klokt. Het vermelden waard: voor de release van dit album verscheen er al een sterke 2-track single van Dark Sky met de (non-album)tracks Kilter en Acacia.

01. Othona
02. Domes
03. Cyan