Darko Esser - Balans - The Remixes (Part 2)

30 maart 2010 Label: Wolfskuil Records
Cat nr: Wolf017.1
Stijl: techno / techhouse

Release: 29 maart 2010

Oordeel:4/5

Darko Esser's album Balans heeft internationaal veel positieve reacties gekregen. Nadat de Nijmegenaar voor een eerste sessie remixen al Nuno dos Santos, Andre Lodemann en Nicolas Masseyef vroeg, heeft hij voor de tweede serie remixen wederom zijn uitgebreide netwerk zorgvuldig geraadpleegd. Vrienden en eigen favorieten passeren de revue om zijn album te remixen. Ditmaal hebben de artiesten Claro Intelecto, Benny Rodrigues en Stephen Brown zijn werk onder handen genomen.
Manchester's Claro Intelecto maakt van The Return een housegroover met een 'dubby' ondertoon. De organ stabs geven de soul aan deze remix. Shufflende drums maken de track lekker groovy en energiek. Hij maakt een mooie balans tussen de diepe sounds en het opzwepende ritme. Zeker niet om bij stil te staan, maar bij deze release juist weer wel.
Benny Rodrigues neemt The Goodbye Song voor zijn rekening. Met een dikke 808 basskick en geen baslijn zet hij gelijk een stempel op de track. Hij heeft bijna ieder element uit het origineel gebruikt. Het resultaat is een diepe technotrack met veel merkwaardige samples en synths. Het geheel heeft een soort spooky geluid en bouwt traag op naar een aantal hoogtepunten.
De Schotse Stephen Brown, bekend van zijn releases op Tresor, Transmat en Djax, heeft met twee remixen het grootste aandeel op deze EP. Remix 1 is een ware ouderwetse Chicago techno pomper. Op het eerste gehoor zou dit een plaatje zijn die je zeer zeker in Dave Clarke's platentas terug kan vinden. De energiek geprogrammeerde 909 beats vliegen om je oren. Gepitchte drums zorgen voor een opbouw naar climaxen en de ouderwetse sirene synth zorgt weer voor het oldskool gevoel. Niks minimal, knallen maar!
De tweede remix is wat dieper, maar kenmerkt zich wel met dezelfde elementen als remix 1. Het klinkt over het algemeen wat meer de Detroit kant op. Hij heeft meer gebruik gemaakt van swingende drums. Daarnaast meer zwevende synths en daardoor krijgt het een 'emo' gevoel.

Size

1. The Return (Claro Intelecto remix)
2. The Goodbye Song (Benny Rodrigues F.A.T.F. mix)