David August & Ensemble @ ADE

David August & Ensemble @ ADE

17 oktober 2015

David August, vooral bekend van zijn solowerk, stond de vrijdag van ADE in de Melkweg. Samen met een gitarist, drummer en een harpspeler gaf de jonge Duitser een muzikaal overweldigend optreden. De elektronisch muzikant begon op jonge leeftijd al met pianospelen. Hij is nu 24 en speelt al 20 jaar op de wit en zwarte toetsen van een van meest veelzijdige instrumenten binnen de muziek.

De Melkweg opent haar deuren al om zeven uur. Vroeg, want meneer August begint pas met optreden om half negen. Voorprogramma: bier en kletsen. Er wordt wel muziek gedraaid, maar een echt optreden ontbreekt.

Vijf voor half negen gaan de twee enorme rookmachines aan de zijkant van het podium aan, de muziek wordt abrupt uitgezet en het licht gedoofd. Door een lamp achter het podium is er een silhouet zichtbaar op de voorgrond. Hij klapt het beeldscherm open dat naast een van de twee synthesizers staat. Abstracte klanken vullen de zaal. De gitarist is vaag in de hoek van de coulisse te zien en begint te spelen. De abstracte klanken van de synth veranderen in zachte akkoorden terwijl de gitarist hoge tonen subtiel de zaal in veegt.

Het tempo van de eerste nummers ligt vrij laag en het publiek deinst mee op de maat van de muziek. De drums dienen als moment van ontlading voor het publiek. De bezoekers van het concert lijken allemaal liever mee te gaan in de hardere stukken met drums dan de emotionelere, melodische gedeeltes. Dat is misschien ook niet gek aangezien het wel Amsterdam Dance Event is en veel van de bezoekers nog een hele avond voor de boeg hebben. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar dat wordt het wel. De bezoekers springen mee met de hardere stukken, handen gaan de lucht in en goedkeurend gefluit is de horen wanneer de bassline en de drums worden bespeeld. Wanneer David achter de piano gaat zitten en de harpspeelster de microfoon pakt om te gaan zingen, voelt het publiek zich geroepen om te gaan praten, hard te praten. Achterin zijn alleen de hoge tonen nog te horen terwijl de lage klanken verdwijnen in het geroezemoes. Jammer, want iets verder voorin is het een hele andere beleving. De artiesten laten zien hoe mooi elektronische muziek kan zijn. De klassieke invloeden van de harp samen met de bijna knerpende bassline geven het nummer iets avantgardistisch.

De David August-revision van het nummer Last Day van Kollektiv Turmstrasse doen de voorste rijen van de menigte bijna ontploffen op het moment dat de drop over het publiek heen knalt. Door de stroboscope verandert de zaal even in een club. De groep improviseert er, naast de reworks en revisions, op los. Vooral August en de gitarist voelen elkaar goed aan. Terwijl August vloeiende akkoorden speelt gooit de gitarist er een rifje in met hoog tempo. De drummer heeft ook niet heel veel ruimte om te improviseren aangezien het laatste uur vrijwel geheel 'four-to-the-floor' is, en dus op ongeveer 120 bpm moet blijven spelen.

Het was een indrukwekkend optreden op de vrijdag van het ADE-weekend, een combinatie van instrumenten die meestal niet veel te zoeken hebben in de scène. Het was genre-brekend in dat opzicht, maar het publiek leek zich voornamelijk te focussen op het elektronische gedeelte van de muziek. Aan de ene kant logisch, de andere akoestische muzikanten worden verder niet eens vermeld in het programma. Aan de andere kant jammer, want zonder hen was het lang niet het optreden geweest dat er die vrijdag werd gepresenteerd.

David August & Ensemble - PROLOG
16 oktober 2015 - Melkweg
Stijl: Elektronisch