David Meiser - Temple of Solitude EP

23 januari 2014

Label: Nachtstrom Schallplatten
Cat nr: NST083
Stijl: techno

Release: 20 januari 2014

De naam van David Meiser duikt de laatste tijd steeds vaker op in technoland. Zijn track Who Controls, ontstaan uit een samenwerking met Black Asteroid, werd vorige maand al door Dave Clarke bestempeld als één van de beste technotracks van 2013, terwijl de officiële release van de plaat pas dit jaar plaatsvond. In ieder geval is het duidelijk dat Meiser zichzelf in korte tijd al aardig op de technokaart heeft gezet en met de officiële release van de Temple of Solitude EP kunnen we niet anders concluderen dan dat we deze Spanjaard vanaf nu zeer serieus moeten gaan nemen.

Halverwege 2013 vertelde Meiser in een interview met Blind Spot Radio Show wat zijn definitie van het woord techno was: "Steel loops, solid grooves and rhythmic patterns in an overall hypnotic composition." Hiermee beschrijft Meiser eigenlijk al in één zin hoe we deze EP moeten beschrijven. Toch dienen er nog wat aanvullende dingen gezegd te worden over deze zeer sterke release.

Want wat een tracks! Het begint al met het eerder genoemde Who Controls, waarin een dreigende stem je al vragend duidelijk maakt wie nu eigenlijk de controle heeft op al die dancefeestjes die velen van ons graag bezoeken. Met daarbij het schuurmachine-achtige geluid op de achtergrond is de toon dan meteen al gezet op de EP en is het wel te begrijpen waarom deze plaat Dave Clarke bij de strot heeft gegrepen.

Heel anders, maar net zo goed of wellicht wel beter, is de tweede track There Is No Scape In The Universe. Zelden is er de laatste jaren een track geweest die zo hypnotiseerde als deze, van begin tot eind. Werkelijk topmateriaal waarop in het holst van de nacht vele zalen, hallen en festivals stuk zullen gaan.

Walking Through en Breaking The Wall zijn tenslotte de pareltjes voor de no-nonsense technoliefhebbers onder ons die voornamelijk willen snoeien. Harde kicks, zware baslijnen en een constant dreigende melodie als ondertoon die uiteindelijk nergens uitmondt in een echte climax. Hierbij komt Breaking The Wall nog wel even een stuk botter en zwaarder door dan het iets meer gedistingeerde Walking Through, waarmee Meiser deze EP uiteindelijk zorgvuldig opgebouwd heeft van onheilspellend naar hypnotiserend naar melodisch naar bikkelhard. We zijn eigenlijk nu al benieuwd naar de volgende release van deze man.

Colin Kraan

1. Who Controls (with Black Asteroid)
2. There is no scape in the Universe