24 november 2014

Label:
 mau5trap

MAU5CD018B

Stijl: EDM

Release: 24 november 2014

Het is inmiddels zes jaar geleden dat Deadmau5 zijn debuutalbum Random Album Title uitbracht, maar eind 2014 was het pas tijd voor zijn eerste compilatie-album Five Years of Mau5. Naast het compilatiealbum hebben verschillende artiesten van het mau5trap label een Five Years of Mau5-mix uitgebracht, waaronder Michael Woods en Botnek. Daarnaast heeft Deadmau5 een ruim acht uur durende Spotify-playlist online gezet met zijn favoriete tracks van artiesten als Cirez D, James Holden, Nine Inch Nails en Nic Fanciulli.

Five Years of Mau5 bestaat uit twee cd’s: één cd is een verzameling van elf van zijn grootste hits, waaronder Ghosts ‘n’ Stuff, I Remember en Strobe. De andere cd bestaat uit twaalf remixes van zijn tracks.

Bij de albums van Deadmau5 heb ik het altijd gewaardeerd dat hij zijn muziek uitbrengt in een losse ‘mixvorm’, waarbij hij de intro’s en outro’s rustig in elkaar laat overlopen. Geen poespas, de nummers behouden hun eigen waarde, maar het album vormt op deze vrij simpele manier een mooier geheel. Bij Five Years of Mau5 is er voor gekozen om dit niet te doen. Dit is logisch te verklaren: de nummers samen vormen een overzicht van de afgelopen jaren, en niet zozeer een geheel als bij een normaal album. Bovendien staan er op de tweede cd verschillende remixes van hetzelfde nummer, zoals Ghosts ‘n’ Stuff en Raise Your Weapon. Het zou saai worden om dit als samengesmolten geheel te verkopen.

De remixes laten duidelijk zien dat Deadmau5 kiest voor verschillende genres, waarin hij zowel populaire genres terug laat komen als genres die tegenwoordig minder vaak voorkomen in de 'best of'-lijstjes. Nero’s remix van Ghost’s ‘n’ Stuff is bijvoorbeeld al enkele jaren oud, terwijl de Shiba Shan remix van I Remember prima gedraaid kan worden op een van de immens populaire deephousefeestjes die de laatste tijd steeds vaker georganiseerd worden. Daarbij is er niet voor gekozen om allemaal verschillende nummers te gebruiken.

Er kan gesteld worden dat dit vrij eenzijdig is: er zijn immers genoeg remixes beschikbaar om meerdere compilatiealbums te vullen zonder remixes van hetzelfde nummer te gebruiken. Het gebrek aan variatie hoeft echter niet op die manier geïnterpreteerd te worden. De meest voor de hand liggende reden is dat er voor gekozen is om slechts de allerbeste remixes te gebruiken die beschikbaar waren, ongeacht wanneer ze zijn uitgebracht en om welk nummer het gaat. Deadmau5 heeft in het verleden al vaker laten merken dat zijn trackkeuze voornamelijk van zijn eigen smaak afhangt. Kijk bijvoorbeeld naar zijn remixes van Nathan Fake of Oingo Boingo.

Al met al is de dubbel-cd een prima resultaat van ruim vijf jaar mau5. Waarom dan toch een beoordeling van drie uit vijf? Van een eigenzinnige artiest als Deadmau5 verwacht je dat hij toch meer maling heeft aan het publiek dan sommige andere artiesten. De tracks (maar vooral ook de remixes) die hij heeft gekozen zijn vrijwel allemaal redelijk voorspelbaar, op de Pig & Dan remix van Sofi Needs a Ladder na. Five Years of Mau5 is eerder een greatest hits album dan een sterk, gevarieerd overzicht van de afgelopen jaren. Een Spotify-playlist doet daar niets aan af. Over vijf jaar beter!

Txt: Stef Snakkers

CD 1:
01. Ghosts 'n' Stuff