Dekmantel nodigt Lil Louis uit

Dekmantel nodigt Lil Louis uit

04 februari 2010 Het was weer flink uitpakken afgelopen vrijdagnacht in het clubcircuit van Amsterdam. Stiekem weet je dat je bij de keuze voor poptempel Paradiso eigenlijk altijd wel goed zit. Met Dekmantel die house pionier Lil Louis (French Kiss) uit Chicago liet overkomen, viel daarmee dan ook alles, zoals verwacht, op zijn plaats.

Dekmantel is een organisatie met Nederlandse DJ's en producers. In 2010 viert zij alweer haar driejarig bestaan. Ze staat bekend om haar eigenzinnige clubavonden in o.a. Trouw, Studio 80, Flexbar en Paradiso. Op festivals niet te vergeten zijn de jongens ook erg geliefd. En niet op de minste, zoals Mysteryland, waar ze een eigen podium betreden in samenwerking met het bloeiende 'All Is One' van DJ Isis.

Oprichters van Dekmantel, Casper Tielrooij en Thomas Martojo, draaiden lekkere, warme house tracks, voorzien van een latin randje, vocaal, in de richting van beachhouse. De in Den Haag opgegroeide Amsterdamse jeugdvrienden mixten back-2-back en brachten met hun deephouse set het publiek in de stemming. Het was duidelijk merkbaar dat de zaal zich nog wat inhield in afwachting van de grote act die op het programma stond. Zodra Lil, alias Marvin Louis Burns, geboren in 1962 in Chicago, het podium betrad, werd de menigte energieker. 'French Kiss' wilde men horen, de legendarisch hit...

Na een half uurtje opwarmen was het o zo herkenbare geluid daar. Zelfs het barpersoneel ging los. “Wat blijft het toch een ongelooflijk fijne track”, aldus de barman. Toentertijd was er in de media protest op het nummer, vanwege de hevig kreunende vrouw. Maar dat mocht niet baten. De housetopper heeft in 1989 wekenlang, wereldwijd op nummer 1 gestaan. Daar bleef het niet bij. Ook klassiekers als 'Club Lonely', 'Black Out', 'I Called U' en 'Video Clash' refereren aan wat Lil Louis tot een echte house-legende heeft gemaakt binnen de internationale dance scene.

Een prachtig mixmoment ontstond toen hij zijn 'French Kiss' samensmolt met een house uitvoering van 'Love To Love You Baby' uit 1975 van Donna Summer. Het welbekende kreungeluid liet hij als sample doorlopen (loopen) en dit werd een geweldige remix.. Het publiek was lierend.

House van kwaliteit, dat zeker. Dit keer geen opbouwende set maar één van wisselend tempo. Verrassend, hoe Lil Louis het publiek opzweepte met onverwachte beats en vrolijke trommeltjes binnen verschillende genres. Chicago geluiden, funky highheads en jazzy soundjes, techhouse, speedgarage en latin verwoordden een groovy, soulvolle set, waarmee hij het brede publiek goed wist te raken. Achter het podium werden op het scherm mooie visuals geprojecteerd met figuurtjes en videobeelden van dansende bezoekers. Geen MC, maar de muziek sprak an sich.

We hadden een tijdje niets van Lil Louis gehoord. De afgelopen tien jaar heeft hij namelijk aan een boek gewerkt over de zoektocht naar de ideale vrouw. Naast de uitgave van dit autobiografische `A Man´s Diary´ heeft hij de dubbel-cd `Two Sides To Every Story´ geproduceerd. Met op de ene helft een compilatie van housenummers en op CD twee, aansluitend op zijn soulgevoel, R&B.

In de bovenzaal stonden Rednose Distrikt DJ’s Aardvarck, Steven de Peven, San Proper en KC the Funkaholic ‘on the wheels of steel’. Hier heerste een knusse sfeer met een samenspel van disco, 80ties en breakbeat. Hoewel deze 'kleine' zaal hartstikke gezellig was, kwam toch de drang om weer naar beneden te gaan om niets van Lil Louis te hoeven missen.

In de kelder van de voormalige Amsterdamse kerk was ook nog ruimte voor performance. Het kunstenaarscollectief PIPS:lab vierde vanaf 19.00 uur haar 10-jarige bestaan met optredens van Knalpot, James Pants en Oboema (Jiskefet). Zij stonden om drie uur nog steeds te draaien. Gemoedelijke muziek, een geestige entourage en een typisch verjaardagssfeertje. Leuk!

Wat zo gezellig is aan Paradiso is de hal met de twee traprichtingen. In het midden ontstaat een soort meetingpoint waar mensen elkaar passeren en dan aanhaken. Vanaf de trap heb je overzicht op de in/uitgang. Op die hoogte kun je goed zien dat mensen voor de deur staan, net aankomen of nog wat nakletsen. Kortom, een fijne locatie waar verscheidende dingen samenkomen.

Wat worden we dan toch goed bediend in de Amsterdamse dancescene. Lil Louis in de stad, Kenny Larkin in de Melkweg en dan was er ook nog Erick E solo in de Sugar Factory.. Eén ding is zeker, Paradiso is en blijft een podium met trouwe bezoekers vanwege haar ijzersterke programmering. Dat bleek ook deze 29e januari weer.

Dekmantel viert haar driejarig bestaan op verschillende locaties. 5 februari in Studio 80, vervolgens op 5 maart opnieuw in Paradiso tijdens '5 Days Off' en op 13 maart op 'Planet Rose' in Doornroosje. Op het programma staan ondermeer Robert Hood, Keith Worthy & Patrice Scott, Linkwood & Fudge Fingas, Daniel Bell, Redshape en Ramadan.

txt en imgs Wieteke van Bladel