Detroit Swindle - Boxed Out

24 maart 2014

Label: Dirt Crew Recordings
Cat nr: DIRTCD06
Stijl: future garage / deephouse

Release: 24 maart 2014

Toen de formatie Detroit Swindle in 2012 voor het eerst op de (house)radar verscheen trokken ze direct de volledige aandacht. Het uit Amsterdam afkomstige duo, bestaande uit Lars Dales en Maarten Smeets, wisten menig (deep)house liefhebber te raken met hun aanstekelijke en onweerstaanbare geluid. Vanaf de eerste release wist Detroit Swindle een kenmerkend en vooral overtuigend eigen geluid te presenteren. Een afgestofte, eigentijdse nuance op housemuziek met duidelijke wortels in de jaren 90, waarbij (US) garage en deephouse de voornaamste bestanddelen zijn.

De werknaam Detroit Swindle zegt het al, de housestromingen vanuit Detroit, maar ook vanuit Chicago zijn belangrijke verwijzigen binnen de muziek van Dales en Smeets. Detroit Swindle bracht in de aanloop naar dit debuutalbum opvallend sterke singles uit voor onder andere Freerange Records (het label van Jimpster) en Dirt Crew Recordings, met instant classic tracks als Creep, Jick Rames en meer recentelijk Under The Spell en Woman als klinkend resultaat – allemaal tracks die je niet mag missen!

Detroit Swindle’s debuutalbum Boxed Out verschijnt via Dirt Crew Recordings en dat label heeft daarmee goud in handen. Alle voortekenen wijzen erop dat Detroit Swindle de (house)hype van 2014 wordt, zoals Disclosure dat afgelopen jaar was. Het duo heeft op deze debuut langspeler een slimme mix gezocht tussen instrumentaal en wat vocaal werk. In hun eerdere werk werd vooral gewerkt met veelal herkenbare, oldschool vocal samples, maar op Boxed Out vinden we bijvoorbeeld een uiterst fijne samenwerking met Mayer Hawthorne, wiens soulful stem perfect past bij de losse, kronkelende garage grooves van Detroit Swindle.

64 Ways zal dan ook zeker niet onopgemerkt blijven de komende periode. Mayer Hawthorne, die recentelijk nog succes had met de sublieme single Her Favorite Song (met gastvocalen van Jessie Ware), bleek een fan van Detroit Swindle’s geluid en vroeg in ruil voor deze samenwerking een remix terug, zo lezen we in de persbijlage. Echter, de beste tracks moeten dan nog komen. Wat mij betreft is dat onder andere het ietwat trage Monkey Wrench dat bol staat van de warme synthesizers/toetsen en een disco meets garage gevoel uitdraagt.

Het klapstuk van deze longplayer is toch wel Shotgun, een vol vette garage groove met een thema om van te smullen. De acid passage gedurende het middenstuk van de track hangt qua timing/programmering lekker nonchalant tegen de bassdrum aan en kenmerkt het gevoel voor ritme dat Dales en Smeets hebben. Klasse!

Het dertiental tracks op Boxed Out is van een constant niveau met geen enkele uitglijder en voor ieder wat wils – zelfs wat experimentele tracks op basis van hiphop, bedoeld als rustmomenten. Daarom gaat dit album hoge ogen gooien bij zowel de internationale schrijvende pers als de luisteraar/het publiek. Als fanatiek liefhebber van 90’s garage en de betere deephouse is dit album voor mij persoonlijk een waar kado, maar deze recensent zal niet de enige zijn die Detroit Swindle’s klasse zal opmerken, dat is zeker! Dikke vette aanrader!

01. B.Y.O.
02. 64 Ways feat. Mayer Hawthorne
03. Me, Myself & You