Diversiteit tijdens Club Kinq night

Diversiteit tijdens Club Kinq night

17 april 2010 Een rode loper en een avondje techno. Is dat een match? Marnix Wielaard, sinds het begin van dit jaar de nieuwe eigenaar van Bootleg DJ Café aan de Mauritsweg te Rotterdam, vindt blijkbaar van wel. Hij gaat voor diversiteit. De club van de kleine uurtjes is voor een hoop mensen een begrip in Rotterdam. Nadat het de laatste jaren wat in de verloedering en vergetelheid is geraakt, probeert Marnix met een fris beleid oude tijden te doen herleven. Met de rode loper voor de deur als zichtbaar symbool voor de verandering.

“De Bootleg was een veredelde after tent. Met veel drugs en gajes. Vanaf het moment dat ik er in ben gedoken, ben ik dingen gaan veranderen. Zo is er een strakker deurbeleid en fouilleren we ook vaker. Voor elke persoon die ik weiger, krijg ik er tien terug, is mijn mening. Het welkome gevoel heb ik wel willen behouden, maar het gelazer wil ik buiten houden. Daarnaast wil ik een wat breder publiek aanspreken door te variëren in de programmering”, vertelt de voormalig party-organisator gedreven.

Vanavond is Club Kinq night. Een maandelijks terugkerend feestje van podcasters en dj’s Roger Young en Tommy Tunne. Young opent de avond met een diepe vrolijke set. Young: “Je merkt in korte tijd al een verandering in de Bootleg. Mensen voelen zich weer blij binnen.” Naast deze eigen avond in de Bootleg, heeft de werktuigbouwkunde student ook een vaste avond in Club Ciccionina in Delft en draait hij in de zomer regelmatig bij de Karavaan in Scheveningen. De jonge dj, die in het dagelijks leven Rogier de Jong heet, helpt Marnix Wielaard daarnaast bij de nieuwe site voor het dj café.

Naast onder andere de nieuwe webpage is er dus ook een nieuwe programmering. Waar het eerst puur draaide om electronische muziek, is er nu ook ruimte voor wat anders. Zo zijn er de reggae, hip hop en R&B feestjes. En is er om de twee weken op vrijdagmiddag ruimte voor kunst: manulounge art. Kunstenaars kunnen dan hun werk exposeren. Verder is er onlangs de eerste editie van ‘Tijdreis’ geweest. Een concept waarin jazz-invloeden worden samengeweven met house. Dit doet Wielaard ook samen met Roger Young.

Inmiddels heeft Young achter de draaitafels plaatsgemaakt voor Ruhl. Hij zet een melodieuze en stevige set neer. De dansbare track Boya van Mollono Bass en Sandro Shaffer werkt als een magneet op de kleine dansvloer. Na de track ‘As a clown’ van Alvara Martines en Mattias Fridell, een goede opbouw naar het wat stevigere werk, gaan de handjes de lucht in. De aftrap voor een funky en divers einde van de avond aan de Mauritsweg. Waarschijnlijk als vanouds, tot in de kleine uurtjes!

txt Dave Hoppema
imgs Rogier de Jong en Sander Nelisse
  • donderdag 6 juni