Elektronix: samensmelting van ruige muziekstijlen

04 mei 2010 Voor de derde keer werd er aanstalten gemaakt om van Brabant naar het nog zuidelijkere Sittard te vertrekken. Dit was niet om het zoveelste electrofeest, maar om het steevast gevestigde Elektronix. Waar op eerdere edities al The Subs, Feadz, Boemklatsch, Don Rimini en The Proxy stonden, stond deze keer weer een levende legende: Zombie Nation!

Bipsus wist wat hem te wachten stond en de karavaan vertrok naar Limburg. Daar aangekomen bleek dat de gekozen datum niet al te slim was. Vorige edities was Elektronix nog een uitverkocht feest, maar op de dag na Koninginnedag blijken de meeste mensen toch brak op de bank te liggen. De zaal was halfvol en het publiek had duidelijk nog een kater van de dag ervoor. DYRR en Ed Orable hadden we gemist, maar het duo Stereobrow vormde een goede binnenkomer. Ons nederig groepje moest er duidelijk nog even inkomen, maar het overige publiek genoot er goed van.

Na deze heren was het tijd voor meneer (of eigenlijk anderhalve meneer) Zombie Nation. Natuurlijk zou hij zijn ó zo grote hit spelen en hadden we allemaal de tekst nog eens goed uit ons hoofd geleerd, maar wat waren ook zijn overige plaatjes toch lekker! Een dreigende liveset die bestond uit electro klappers met een smerig funk/techno sausje. De hits van zijn laatste album en zijn samenwerkingen met Tiga werden met geniale opbouwen op het publiek losgelaten. Het publiek werd meegesleept van hoogtepunt naar hoogtepunt.

Na dit hoogtepunt was het de uitdaging om het publiek bij hun strot te houden. Dit bleek voor de Guerilla Speakerz geen enkel probleem! Het lukte hen zelfs om het feest tot grotere hoogten te brengen en bij het podium ontstond een springend en dampend feest. Zelfs een half uur dubstep wist het publiek goed te trekken, waarna het feest toch echt tot een einde kwam.

Elektronix is niet meer een standaard electrofeest, maar lijkt een samensmelting te zijn geworden van verschillende ruige muziekstijlen. Dit doet de naam eer aan en geeft de artiesten de vrijheid om alles uit de kast te halen. Erg benieuwd wat er volgend seizoen op het programma komt te staan.

txt Willem van der Ploeg
imgs Toine Servais