Extrawelt - In Aufruhr

Extrawelt - In Aufruhr

04 november 2011 Label: Cocoon Recordings
Cat nr: CORCD027
Stijl: techno / minimal / trance

Release: 4 november 2011

Dat is even slikken, voor de trouwe Extrawelt-volger, zo aan het begin van In Aufruhr. Na een lome start met clubby house en wat breaks barst daar met Aufwind zowaar een heuse drum 'n bass track los. Inclusief sirene en acid bleeps, je moet maar durven als gerenommeerde techno act. Maar Hamburgs duo Arne Schaffhausen en Wayan Raabe wilden met hun tweede langspeler (wederom uitgebracht op Sven Väth's Cocoon-label) weer eens wat nieuwe paden verkennen. Wellicht weg van dat nu-trance label dat ze in hun begintijd opgeplakt kregen, een sound die vorm kreeg door tracks als Soopertrack (hun doorbraak, op Border Community), Titelheld en die vele andere clubhits die ze scoorden. In Aufruhr (letterlijk vertaald; in oproer) is echter niet zo'n grote stap van dat oude geluid als die eerste tracks doen vermoeden. Al snel schakelen de Duitsers terug naar hun bekende geluid, melodieuze techno; strak geproduceerde kicks versus dromerige, eh, trancey klanken. Het oude Border Community-geluid is niet ver weg in tracks als Dumb Age en Herz Aus Blech. Kleine accenten verraden de ambities van het duo -die breaks in Pontiac en Blendwerk II, de experimenteerdrift in 808 Slate. Toch staan er vele typische Extrawelt tracks tegenover, housey techno met onweerstaanbare melodieën, zoals het heerlijk melancholieke Phoebe, zeker een hoogtepunt van deze plaat. Het verschil ligt 'm vooral in het ingetogen karakter van de tracks; Schaffhauser en Raabe wilden duidelijk een coherent album maken, waren niet bezig de dansvloer tevreden te stellen. Al zullen een aantal van deze tracks het ongetwijfeld goed doen tijdens die altijd opwindende liveshows van het duo, met deze plaat bedienen ze namelijk zowel lichaam als geest.

01. The Next Little Thing
02. Division Dunkel
03. Blendwerk I