Faithless rockt de Panama

Faithless rockt de Panama

29 oktober 2009 Zondagavond 25 oktober, rond negen uur staan de mensen in rijen aan te schuiven voor de Panama. Een club die al zo snel vol zit is ongekend in Nederland. Het is een gemêleerd publiek dat weet waarvoor ze komt. Het is niet voor niets zowat het eerste ADE-feestje dat was uitverkocht. De Engelse band Faithless is de main act van de avond; tot een uurtje of 3 gaat het dan ook gegarandeerd los in de Panama.

Het is de officiële closing party van het Amsterdam Dance Event 2009. Panama doet het dit jaar dus allesbehalve slecht, want vier dagen ervoor werd met Fatboy Slim al een legendarische openingsparty georganiseerd. Maar goed, vanavond draait het dus om Maxi Jazz en Sister Bliss, grootheden in de popmuziek die toch alweer bijna 15 jaar meedraaien aan de top.

Met grote hits als Save me en Insomnia brak de band wereldwijd door in het midden van de jaren negentig. Gigantische krakers als God is a DJ en We come One volgden. De zanger van Faithless, Maxi Jazz, ging een aantal jaar geleden zelfs een samenwerking aan met onze Tijs Verwest, beter bekend als DJ Tiësto. Met Dance for Life wilden beide artiesten hun vele fans nogmaals op het hart drukken dat aids nog steeds een wereldwijd probleem is dat vele levens kost. De laatste jaren werd ook de hoogblonde dj uit Faithless, Sister Bliss, steeds bekender als solo-artieste. Zowel Maxi Jazz als Sister Bliss zijn inmiddels uitgegroeid tot veelgevraagde dj’s bij alle grote, internationale clubs die house, hiphop en dat unieke vleugje progressive trance in combinatie met triphop, een warm hart toedragen. Maar de band Faithless is ondanks deze solocarrières er niet aan onderdoor gegaan! En dat is maar goed ook, want het is één van de beste live bands ooit!

Dat bewijzen ze wel weer met hun optreden in de Panama van afgelopen zondag! Heel het publiek gaat los zodra de 4-persoons live band opkomt; iedereen gilt het uit van enthousiasme. Als de grote klassiekers langskomen, gaat het dak eraf. Maxi Jazz geniet overduidelijk van de unieke sfeer in de stampvolle zaal. Hij schudt uitgebreid de handen van iedereen die in de eerste rij staat en zingt volop overgave ook de nieuwste nummers, zoals Music Matters en Sun to Me. Faithless is en blijft een topband met een sound waarvan velen geen genoeg kunnen krijgen. Het is hiphop in een nieuw jasje, maar toch herkenbaar en puur. Na een optreden van amper een uur is het voorbij, althans, dat wordt dan gedacht…

Volgens de programmering die her en der aan de muren prijkt, zou Sister Bliss na de show van de band nog een uurtje doorgaan met draaien. Het publiek wil alleen meer van Faithless horen en ze krijgt haar zin! Vijf minuten nadat Maxi Jazz zijn fans vaarwel heeft gezegd, keert hij terug. En hoe! Tot op het einde van de avond staat hij Sister Bliss vocaal bij en zo is uiteindelijk iedereen meer dan tevreden. Wat een avond, wat een spektakel, wat een show!

Een tip voor eenieder die dit heeft gemist en de schade wil inhalen: momenteel is Faithless druk bezig met hun állerlaatste album dat in het voorjaar van 2010 zal uitkomen. Wees er dus bij als ze volgend jaar wederom een show van jewelste weggeven op een Nederlands festival of stampende club. Eén geluk: de band is dol op ons landje, want juist hier werd Faithless, na Engeland, binnen no time enorm populair in de jaren negentig. Wat zou het dan toch mooi zijn als de band ook hier weer hun glansrijke carrière afsluit… Het lijkt ons alvast een inkoppertje!!!

txt Fabienne Robben