Faithless - The Dance

Faithless - The Dance

20 mei 2010 Label: Nate's Tunes / Pias
Cat nr: PIASR 200 CD
Stijl: pop / progressive

Release: 17 mei 2010

The Dance is in alle opzichten een comeback van Faithless, een terugkeer naar het oude geluid en, als gevolg hiervan, naar de hitlijsten. Op hun vorige album To All New Arrivals (2006) liet de groep van zanger Maxi Jazz en dj/toetseniste Sister Bliss namelijk een overwegend introvert geluid horen, rustiger songs die over het algemeen niet voor de dansvloer waren gemaakt. Best een mooie plaat eigenlijk, maar niet interessant voor radiozenders, die Faithless vooral als dance-act kennen en elk uitstapje buiten dat kader als experimenteel en dus niet hitgevoelig ervaren. Zo bleef het grote publiek verstoken van de evolutie van Faithless, dat nu dus maar weer terugkeert naar het geluid waar we ze van kennen.
Eerste track Not Going Home grijpt onmiddellijk naar die vertrouwde elementen; dikke beats, trancey synthesizer-akkoorden en de bezielende vocalen van Maxi Jazz. Ook tracks als Tweak Your Nipple en Sun To Me klinken zo, als een soort 2010 varianten op God Is A DJ en We Come 1. Niet verrassend, wel waar het grote Faithless-publiek op zit te wachten. Voor de liefhebber biedt The Dance echter ook wat dieper en verrassender muziek. Feel Me is bijvoorbeeld een eigenzinnige rework van de gelijknamige 80's synthpop-hit van Blancmange, terwijl Crazy Bal'heads weer een lekker pretentieloos reggaedeuntje is -precies wat de plaat nodig heeft naast al die strak georkestreerde dancetracks.
Na het meditatief momentje Flyin Hi zet Faithless vervolgens de eindsprint in met ondermeer Feeling Good en North Star, twee dansvloerkrakers met zangeres Dido (als zus van Faithless-producer Rollo al jarenlang een vaste invalkracht). En eerlijk is eerlijk, dat werkt, zeker North Star is een mooi ingetogen track geworden, zo horen we Faithless graag. Weliswaar maakt de groep met deze zesde plaat een knieval naar de fans en commercie, maar dat is een zure conclusie. Faithless bewijst simpelweg nog steeds albums voor een groot publiek te kunnen maken; met meezingers voor de massa tot iets dieper gelaagde liedjes -een vak apart.