Felix Laband - Deaf Safari

29 mei 2015

Label: Compost Records
Cat nr: CPT 470-2
Stijl: Indietronica
Releasedatum: 29 mei 2015

Felix Laband is een tijdlang uit de spotlights geweest, maar nooit gestopt met het produceren van muziek. Zijn laatste album dateert alweer van 2005. Via het uit München opererende Compost Records verscheen toen zijn langspeler Dark Days Exit, dat onder andere het memorabele Whistling In Tongues te bieden had. Ook toen viel het lugubere (cover) artwork op, een schedel. Het artwork van Deaf Safari sluit daar naadloos op aan. Vreemd, maar Felix Laband zal er vast een boodschap mee willen uitdragen. Welke? Geen idee.

De muziek op Deaf Safari sluit wat mij betreft dan ook totaal niet aan op het lugubere artwork. De muzikale output op Deaf Safari klinkt als een sfeervolle soundtrack opgebouwd uit vele samples, die samen een audiocollage vormen, opgebouwd uit ‘interessante onderwerpen’ die Laband aanspreken binnen de wereld waarin hij leeft. Klinkt ietwat vaag, nietwaar? Felix Laband omschrijft zijn muziek niet alleen abstract, de muziek zelf is dat ook. Creativiteit en een experimentele aanpak staan centraal binnen het muzikale speelveld waarin Laband zich begeeft.

Deaf Safari, het vierde volwaardige album van Felix Laband, telt in totaal negen bijdragen, waarbij een divers aantal genres binnen de elektronische muziek wordt aangetikt: van experimentele downtempo, creatieve housebeats tot avontuurlijke elektronica en dito breakbeats. In de persbijlage lezen we dat dit verse werkstuk het resultaat is van liefst tien jaar aan arbeid.

Tussen de negen albumtracks staan diverse topattracties. Wat te denken van het cinematische en sprookjesachtige (deep)house moment Ding Dong Thing, waar je qua sfeer amper omheen kunt. Het doet denken aan oud werk van Lemon Jelly (periode 2000-2002). En dat is niet het enige moment waarop de vergelijking met Lemon Jelly opgaat. Laat je niet afschrikken door het vreemde artwork en ga dit toffe album zeker eens checken.

1. The Savage Bush Hotel (6:25)
2. Im So High. I Swear I Could (4:55)
3. Ding Dong Thing (11:59)