FJAAK - FJAAK

FJAAK - FJAAK

20 januari 2017

Label: Monkeytown Records
Cat nr: MTR071
Releasedatum: 20 januari 2017

Het trio FJAAK, bestaande uit Felix Wagner, Aaron Röbig en Kevin Kozicki, is nu een jaar of vijf actief als we hun lijst van releases op de Discogs website erop naslaan. Na een hele reeks van singles komt het trio nu met hun zelfgetitelde debuutalbum FJAAK, dat verschijnt via Modeselektor’s Monkeytown Records. FJAAK bracht de afgelopen jaren al het nodige werk uit via onder andere 50Weapons, het sublabel van Monkeytown waar in 2015 de stekker uit getrokken werd.

Op FJAAK horen we enerzijds peaktime techno en anderzijds creatieve breakbeats, waarbij regelmatig met een ambient-alike omlijsting gewerkt wordt. FJAAK klokt een kleine vijftig minuten aan muziek, maar weet helaas niet volledig te overtuigen. Zowel de dansvloer tracks als de breakbeat/ambient textures zijn simpelweg niet onderscheidend genoeg.

Gelukkig staan er tussen de elf bijdragen een drietal tracks die er positief uitschieten. Ten eerste de puntgave tech-break track Sixteen Levels, dat een prachtige muur van ambient decoratie bevat. Wellicht de allerbeste track die het album te bieden heeft. Snow is meer muzikaal (sfeer)behang dan techno en draait op een ingetogen breakbeatstructuur die doet denken aan Warp-werk uit de ‘early days’. Een track die dus neigt naar electronica/IDM. Als laatste lichten we het duet met Modeselektor, Fjkslktr getiteld, eruit. Deze samenwerking prikkelt enigszins door de overtuigende lagen ambient soundscapes, waardoor een sfeerrijke collage ontstaat.

Het zijn dus vooral de meer verfijnde tracks die de punten scoren op FJAAK. Overall hebben we hier te maken met een album van gemiddelde kwaliteit. Niets meer, niets minder. We horen geen opzienbarende toptracks van de buitencategorie, maar veelal gemiddeld werk (soms zelfs techno van het niveau eenheidsworst) dat vermoedelijk niet zal opvallen of bijblijven tussen de wekelijkse lading aan releases. Het album doet me qua concept/klank soms ietwat denken aan Benjamin Damage’s Obsidian-album van 2015, welke op de valreep verscheen via 50Weapons. Obsidian slaan we kwalitief gezien echter hoger aan.

01. Spnd Ballett
02. Sixteen Levels
03. Wolves