Floex - Samorost 3 Soundtrack

Floex - Samorost 3 Soundtrack

24 maart 2016

Label: Amanita Design / Minority Records
Stijl: Ambient / Downtempo
Releasedatum: 24 maart 2016

De Tsjechische clarinetist, composer, producer en multimedia artist Floex (Tomáš Dvoƙák) kennen we vooral van zijn weergaloze remixes voor Hidden Orchestra (via Tru Thoughts verschenen) en zijn album Zorya (van 2011 alweer). Nu is hij terug met een nieuwe creatie in de vorm van een heuse game soundtrack. En niet voor het eerst, zo blijkt na kort onderzoek.

Achtergrond informatie: Samorost 3 is een exploration adventure/puzzle game vanuit de stal van Amanita Design, dezelfde game developing studio waarvoor Floex eerder soundtracks/muziek vervaardigde – voor de games Machinarium en Samorost 2 om precies te zijn. In deze review zoomen we vanzelfsprekend enkel en alleen in op de soundtrack. Dat dit project in de pipeline zat wisten we al een tijdje, want medio juni 2015 verscheen er al eens een Samorost 3 Pre-Remixes EP met daarop enkele tracks (als voorproefje) van de soundtrack en de nodige remixes door onder andere Olaf Stuut en Julien Mier (welke overigens niet op de soundtrack zelf terug te horen zijn).

Deze Samorost 3 Soundtrack is werkelijk een spektakelstuk met prachtige, stijlvolle sfeermuziek die naadloos aansluit op het eerdere werk van Floex. Bij het horen van de bijna acht minuten durende openingstrack Samorost 3 Main Theme wordt je gelijk gegrepen door het vakmanschap van deze sympathieke sfeermaker. Floex laat op deze soundtrack een rijk en volwassen geluid horen dat sterk leunt op smaakvolle ambient/downtempo, maar wat betreft genres/niches ook de neo-klassieke muziek en elektronica/IDM aantikt.

Op deze soundtrack staan liefst zevenentwintig tracks, veelal van relatief korte speelduur. Het meer dan prachtige Volcanic Vent Planet Main Theme, dat vorige zomer ook al op de Samorost 3 Pre-Remixes EP te horen was, geldt als absoluut hoogtepunt van de soundtrack. Een cinematische track die nog geen drie minuten klokt met meeslepende, melodramatische akkoordensets en een droog ritme van castagnetten die gezamenlijk tot een kolkende climax leiden. Een onschatbaar mooie track van de absolute buitencategorie! En zo staan er nog een heel aantal bijzonder fraaie, experimentele creaties op deze soundtrack die ongetwijfeld van grote toegevoegde waarde zijn voor de gaming beleving (zonder een oordeel te kunnen vellen over de game zelf – dat is niet ons vakgebied). De digitale versie van deze soundtrack is 24 maart 2016 beschikbaar gekomen. De release van CD- en LP-versie van Samorost 3 Soundtrack volgen laten dit jaar.

01. Samorost 3 Main Theme
02. Going On An Adventure
03. Mushroom Picker Dance