Formel - Bon Chef EP

18 juli 2013

Label: Paulatine
Cat nr: PAU010
Stijl: techhouse

Release: 8 juli 2013

Zeer puike release van een nieuw Nederlands' duo waar we nog veel van zullen gaan horen in de toekomst. Formel bestaat uit het Leidse duo Bas van der Laken en Tom van Zelst en brengen met de Bon Chef EP hun derde release uit binnen een jaar. Dit is hun eerste release op Paulatine, het label van de Spaanse Uner. De sound van het duo is zéér divers en toch compact. Zuid-Amerikaanse percussie en ritmes en veel jazzy invloeden geven de sound van Formel een organisch geheel, terwijl er toch genoeg te dansen overblijft.

De EP start met de track 'Grilled Cheese'. Een zorgvuldig opgebouwde dansvloertrack met een acid-achtige synth welke de track naar een hoogtepunt draagt, terwijl piano- en percussieloopjes de track in de groove houden. De titeltrack is een diepe, organische track waarbij de productiekwaliteiten van Formel goed hoorbaar worden. Hier wordt duidelijk aandacht besteedt aan details. Een verknipte vocal, toetsen, clap of hihat worden met veel zorg geplaatst. Nergens teveel, nergens te weinig.

Labeleigenaren Piek en Baum nemen ieder een remix voor hun rekening. Baum maakt van 'Grilled Cheese' een housey groover welke niet zou misstaan in menig openingsset. Piek neemt de track 'La Croque Madame', waarvan het origineel niet op de EP verschijnt maar wel als losse gratis download te verkrijgen is, onder handen.

Dit is een sterke release van fris talent op Hollandse bodem. In een tijd waarin vlakke deephouse en Diynamic-baslijnen steeds meer de overhand krijgen, is het verfrissend om weer een behoorlijk minimaal, maar rijkelijk gearrangeerd geluid te horen waar details en nuanceverschillen bepalend zijn voor het algehele geluid. Zeer benieuwd naar toekomstige releases van dit duo.

Sander van der Meet

Tracks:

1. Grilled Cheese (Original Mix)