Fragile State - Best of

Fragile State - Best of

11 september 2012 Label: i-Label
Stijl: downtempo / jazz / chillout

Release: 10 september 2012

Liefhebbers van de prachtige 'early works' van AIR, Zero 7, Blue States en ook Afterlife zullen uiterst gelukkig worden van deze 'best of' bundel rondom het alom geprezen duo Fragile State. Hun muziek kan nog altijd fungeren als de perfecte zomerse soundtrack van chill-out muziek.

Fragile State is een project van Ben Mynott en Neil Cowley. Een werknaam waarmee ze twee essentiële downtempo albums op de markt zetten: The Facts And The Dreams uit 2002 en Voices From The Dust Bowl uit 2004 – beide via het Bar De Lune label. Albums die destijds op veel bijval van downtempo/leftfield dj’s en de schrijvende pers konden rekenen.

Met name Neil Cowley, die veelvuldig keys speelde in de live band van Zero 7, heeft een flinke staat van dienst opgebouwd. Keyboard/pianofenomeen Neil Cowley kennen we naast zijn rol binnen Fragile State (tevens oprichter) niet alleen als drijvende kracht achter zijn eigen (contemporary) jazztrio, Neil Cowley Trio, maar ook als soloproducer onder de alias Pretz. Als Pretz leverde hij in 2006 één van de fijnste cinematische downtempo albums van de jaren ’00 af, Soundcastles genaamd, met het onvergetelijke Chapel Stile op de tracklist. Veel mooier worden ze niet gemaakt!

Het i-Label bracht vervolgens in het najaar van 2007 het 3-CD Fragile State document Remixes/Classics uit. Tegenwoordig een (duurzaam) collectors item, zo lezen we in de persinformatie. Het i-Label is ook weer de motor achter deze Best Of… Fragile State release. Dit conceptalbum zou je als downtempo kenner kunnen omschrijven als 'mosterd na de maaltijd', maar die mosterd smaakt zelfs ruim na de maaltijd nog altijd verrukkelijk!

Best Of… Fragile State is niets meer of minder dan een greep uit het bewezen materiaal van de genoemde albums uit 2002 en 2004 – weliswaar geremastered. Albums waarop filmische downtempo klanken, lome jazz, prachtige melodramatische strijkers, verleidelijke mysterieuze klanken en rustig kabbelende ritmes (op de achtergrond) ruim baan krijgen, aangevuld met een subtiele hint van funk en wat world music invloeden. Een geluid dat emotie, liefde, muzikaliteit en rust uitstraalt.

Muziek die perfect past (op de achtergrond) bij een intiem diner of in de tuin van een beachbar, maar ook een perfecte ambiance creëert bij thuisbeluistering, lui vanaf de sofa. Het niveau van Fragile State’s muzikale output is verdraaid constant, maar met name het tweeluik Undercurrent en Overcurrent weet nog altijd te verbazen (in positieve zin). Vooral het opzwepende slotakkoord Overcurrent is van ongekende schoonheid. De prachtige Fender Rhodes keys en soundpads worden gedragen door jazzy broken beats van de buitencategorie. Wat een topper!

Ook al is het bronmateriaal van dit conceptalbum acht jaar en ouder, het zorgt nog altijd voor diezelfde bluffende uitwerking. Fragile State biedt je als luisteraar tijdloze sfeermuziek met een filmische en jazzy ondertoon die vermoedelijk over tien jaar nog altijd ter zake doet. Jammer dat het duo al enige tijd niet meer samenwerkt, want de uitrol van een (toekomstig) derde album zou absoluut geen straf zijn geweest. Mocht je dit album omarmen, probeer dan eens het eerder besproken Soundcastles”album (uit 2006) onder Neil Cowley’s Pretz alias te scoren. Dat album sluit naadloos aan op deze Fragile State creaties.