Fritz Kalkbrenner - Ways Over Water

24 oktober 2014

Label: Suol

Cat nr: SUOLCD011

Stijl: Deephouse

Release: 24 oktober 2014

Het begint erop te lijken dat Fritz Kalkbrenner de ambitie heeft om iedere twee jaar een nieuw album toe te voegen aan zijn discografie. Na zijn eerste album uit 2010, Here Today Gone Tomorrow, en tweede album uit 2012, Sick Travellin’, volgt nu zijn derde, getiteld Ways Over Water

Muzikale ambitie kan Fritz in ieder geval niet ontzegd worden. Het heeft hem gebracht waar hij is vandaag en dat is best ver. Je kunt dan ook rustig stellen dat hij allang uit de schaduw van zijn grote broer Paul is weten te stappen. Zijn live-optredens verkopen razendsnel uit en zijn kwaliteiten als producer bewees hij de afgelopen jaren al op zijn eerste en tweede album. Zijn status als een producer met een volwassen en intelligente sound was dus al bevestigd, maar op Ways Over Water lijken de producervaardigheden van de Berlijner een absoluut hoogtepunt bereikt te hebben. Iets dat duidelijk hoorbaar is bij Pass The Buck, Back Home en Every Day. Bij de laatstgenoemde kun je het geluid gewoon horen vibreren. Het zit technisch gezien allemaal perfect in elkaar.

Fritz Kalkbrenners muziek is in het algemeen te typeren als een mix van techno, house, soul en funk. Zijn nieuwste album klinkt niet anders. De link met de dansvloer is Fritz in ieder geval niet vergeten. Er zit duidelijk nog volop kracht in de beat zoals te horen is bij Fake Magic, Void, Pitch Perfect en The Sun. Maar de echte uitblinker is wat dat betreft wel Three The Hard Way. Nummer twaalf op het album hoort zich aan als een pure technotrack, zuiver en krachtig, die ongetwijfeld goed gaat scoren bij techno-dj’s.

Pure technotracks zijn echter schaars bij Fritz. De meeste tracks van zijn hand zijn dan wel voorzien van een techno- of housebeat, maar laten verder een funky en soul-achtige sound horen die vaak ook ondersteund wordt door tal van instrumenten en Fritz’ eigen vocale bijdrage. Dit laatste klinkt altijd melancholiek en serieus, getuige Fritz’ eerste en tweede album. Het leven is een struggle is kortgezegd de boodschap. Precies dat principe is ook van toepassing op Ways Over Water bij de tracks waar Fritz op zingt, namelijk Back Home, Void, Heart Of The City, The Sun, One Of These Days en Front Of The World. Het ligt allemaal wat zwaar op de maag en is iets waar je van kan houden of niet. Maar het feit dat Fritz zichzelf herhaalt qua zang is niet vernieuwend te noemen. Wat dat betreft laat hij bij wijze van spreken hetzelfde schilderij zien, maar dan in een nieuwe lijst. Een mooie lijst, dat wel.

Elbert Kauffmann

01. Easin’ In

02. Pass The Buck