Frontliner - Producers Mind

Frontliner - Producers Mind

19 december 2011 Label: Scantraxx
Stijl: hardstyle

Release: 19 december 2011

Vorige maand was het dan zover, het langverwachte album van dit studiogenie die bekend staat om zijn creativiteit en geweldige melodieën. Enkele nummers waren al volop te horen op de festivals deze zomer. Deels was dus al bekend wat we konden verwachten maar toch heb ik vol verwachting de dagen afgeteld tot ik dit fijne schijfje kon beluisteren.Eenmaal getekend bij Scantraxx startte Barry Drooger in 2008 zijn carriere als Frontliner. In de afgelopen jaren weet hij al veel verschillende hits op zijn naam te schrijven. Nummers als Spacer, Discorecord, Tuuduu, Warphole, The First Cut, Magic (samen met B-front) moeten bij de echte fans als bekend in de oren klinken.Het album gaat van start met een vrolijk nummer dat duidelijk geïnspireerd is op de happy hardcore van vroeger maar dan met een eigen twist. Daarop volgend horen we al meteen een van de grootste hits van afgelopen jaar, Dream Dust. Na het succes van de eerste samenwerking met Max Enforcer, On The Go zijn de twee heren nogmaals de studio ingedoken om een unieke en experimentele track af te leveren. We Forget To Live is hier het ongelooflijk vette resultaat van. Er volgen nog veel nieuwe nummers zoals de remix van ‘Who I Am’ door Scope DJ (eveneens artiest bij Scantraxx), ‘Creative Community’, ‘If You Find’ en ook nog 2 samenwerkingen met Deepack en Ran-d. Dit zijn vaak geen doorsnee hardstyle tracks. Barry is niet bang om te expirimenteren in de studio en dat hoor je terug in zijn producties. Daarop volgt nog een edit van Time; een wat ‘ouder’ nummer maar dan in een nieuw jasje gestoken. Uiteraard wordt ook dit album afgesloten met een paar klappers. Het gloednieuwe External Life en Extreme Loudnezz hebben beduidend een hoger stampgehalte en alsof dat nog niet genoeg is wordt er geëindigd met een hardcore remix van de klassieker Spacer door labeleigenaar The Prophet.
We hebben een kijkje mogen nemen in ‘the mind’ van deze zeer gewaardeerde producer die niet meer weg te denken valt in de scene. Met dit album bewijst Barry maar weer eens wat voor een wereldartiest hij is. Het album is divers, maar heeft wel een constante herkenbare en vooral creatieve en originele stijl. Stiekem had ik nog wel gehoopt op een collaboratie samen met B-front, maar desondanks valt er toch weinig te klagen. Op hardstyle gebied is dit hét album van het moment!

Jeroen Groenenberg

01. Lose The Style (ft. Ellie)
02. Dream Dust