Genieten van zon en lekkere beats tijdens Fusion of Dance

25 mei 2010 Afgelopen zaterdag vond de tweede editie van Fusion of Dance plaats in Zwolle. Heerlijk weer, het begin van het festivalseizoen, de Wijthmenerplas als toplocatie: alle ingrediënten voor een goed festival. Zorgden deze ingrediënten voor een geweldig festival? Of viel het tegen?

Dit jaar werden de deuren al om 11:30 open gegooid om de bezoekers rustig naar binnen te laten gaan. Het festival zelf ging van start om 12:00 en ging door tot 0:00. Tijdens deze 12 uurtjes kon je uitgebreid genieten van het weer in combinatie met fijne muziek in verschillende muziekstijlen. Dit jaar werd er een nieuwe area geïntroduceerd: Sound of Energy, waar een mix van stevige club en hardtrance werd aangeboden. Daarnaast waren ook de Lipgloss voor clubhouse, de Onlytechno voor de techno liefhebbers en de Megabase voor de hardstylers aanwezig.

De aankleding en voorzieningen waren goed geregeld. Mooie stages met entertainment, een heel scala aan voedsel, voldoende ruimte om even te chillen op fatboys, bankjes of aan het strand, een insmeerservice om niet te verbranden en je kon zelfs een nieuwe zomercoupe laten knippen! Zo goed als geen wachttijden bij de bar en het eten, maar wel een dikke bij het loket voor de wc-bandjes. Ook bij Fusion of Dance moest je voor twee euro een bandje halen om een bezoekje te kunnen brengen aan de wc. Op zich handig omdat je daarna de hele dag gewoon kan gaan, maar waarom moeten we betalen voor de wc?

Voor aankomst kwam er een telefoontje binnen met het bericht dat de Megabase was afgesloten. Door een stroomstoring bleek er een gasfles open te zijn gegaan en stond deze te branden. Iedereen werd weg gehaald bij de Megabase en op veilige afstand gehouden. Als echte hardstyle liefhebbers hoopten we dat we bij binnenkomst toch nog lekker zouden kunnen stampen.

Na de auto netjes te hebben geparkeerd, mochten we met Alors on Danse op de achtergrond wachten in de dikke rij voor de ingang. Eenmaal binnen, verbaasd door de slappe controle, stonden de stages op ons te wachten. Precies op dit moment ging de Megabase weer open en konden we nog net een stukje Max Enforcer meepakken. Daarna namen Josh & Wesz het over samen met Low-E. Er werd een hele vette set neergezet waar je aan een stuk door op kon los gaan. Eigenlijk gold dit voor het hele vervolg van de Megabase: D-block & S-te-fan, Brennan Heart, B-front en de Noisecontrollers zorgden er voor dat het publiek keihard los ging. Ook bij de andere stages was de sfeer en het dansgehalte erg hoog. Shermanology met zijn eigen live ingezongen vocals, draaide een vette set bij de Lipgloss, waardoor ik aangenaam werd verrast en heerlijk heb staan dansen. Tijdens een bezoekje aan de Onlytechno stond Olene Kadar te draaien, wat ook erg prettig klonk. Al die fijne muziek, een geweldige locatie en lekker eten, mijn dag kon niet meer stuk.

Na de set van B-front op de Megabase vertelde MC Ruffian dat er 5 maanden geleden een collega was overleden aan een hartstilstand. Als eerbetoon zei Ruffian ‘Laat je helemaal gaan voor degene die jij en ik verloren hebben onderweg hier naartoe’, ‘speciaal voor de mensen die wij kwijt zijn geraakt en voor Remco’. Dit was een ongelooflijk mooi en lief moment. Je kon de emotie in het publiek, de dj’s en organisatie zien, waarna iedereen compleet uit z’n plaat ging in ere van de verloren dierbaren. Dit alles gebeurde tijdens het nummer Feel u Here van Brennan Heart feat Shanokee, waarbij een hele lading super mooi vuurwerk werd afgestoken. Hierna begonnen de Noisecontrollers aan een gruwelijke set om het festival af te sluiten, alle energie werd eruit geknald, er kwam nog veel meer vuurwerk, een heerlijke afsluiting om vervolgens tevreden naar huis te gaan. Fusion of Dance: een heel fijn festival met alles erop en eraan, op naar volgend jaar!

txt & imgs Marlon Schuurman