Ginger Ninja op de maandagavond,|| een goed begin van je week

21 september 2010 Maandag 20 september, het begin van een nieuwe week én Ginger Ninja stond deze avond op te treden in Paradiso. Mocht je deze band zijn misgelopen afgelopen zomer, dan was dit het perfecte moment om je week goed te laten beginnen.

Ginger Ninja, waar kennen we die van? Mocht de naam je zijn ontgaan, dan vast hun nummer Sunshine niet. Naast het veel voorbij horen komen op de radio, werd dit nummer gebruikt voor de hoogtepunten van Oranje in de NOS Studio Sportzomer met Jack van Gelder. De in 2008 opgerichte Deense band bestaat uit de vier mannen Johan Luth, Carl-Erik Riestra Rasmussen, Henrik Hamilton en Rasmus Søby, die samen afgelopen zomer in juni hun debuutalbum Wicker Map uitbrachten. Wicked Map staat vol met vrolijke, aantrekkelijke electropop, lekkere dans en meezingnummers met een knipoog naar de jaren tachtig. Volgens de bandleden zelf zijn het “epische popliedjes”. Vorig jaar was Sunshine al dé zomerhit in Denemarken, nu is het tijd voor ons om eens goed kennis te maken met Ginger Ninja!

Aangekomen in Paradiso staan de goedgeklede mannen van Ginger Ninja al snel op het podium. Een blij gevoel komt vrij, de band zorgt echt voor een goed begin van de week. Bij het tweede nummer Soldiers sta je al vrolijk mee te dansen en zingen, ook al is de tekst helemaal niet zo vrolijk. Op deze manier blijft het doorgaan, dansen, nog vrolijker worden, dit gebeurt alleen al als je naar de mannen zelf kijkt. De drummer gaat echt hélemaal los, de gitaristen bewegen uitgebreid mee, de zanger gaat helemaal op in het nummer en daartussendoor is er ook nog tijd voor veel interactie tussen de bandleden. Je ziet dat ze genieten, ze motiveren elkaar en keer op keer verschijnt er een brede lach op hun gezichten. Ook wordt Amsterdam vaak bedankt, een geweldig publiek!

Nog lang niet klaar voor het einde is het tijd voor Red Lips, een geweldig nummer waarbij de band nóg meer op gaat in hun optreden, het is een performance op zich door alle beweging. Het zweet vliegt van de drummer af en bij de gitaristen en zanger lijkt de muziek uit het puntje van hun tenen te moeten komen, en hoe! De drummer ramt er uitgebreid op los, een hele dikke solo, waarna hij voldaan en helemaal kapot z’n sticks dumpt en opspringt, klaar voor vertrek. De andere bandleden volgen hem de deur uit.

Nog helemaal overdonderd van dit laatste nummer vraagt het publiek om meer. Klappen, schreeuwen, fluiten en gelukkig komen ze nog even terug voor het allerlaatste nummer: Bone Will Break Metal. De drummer gaat eerst nog even uitgebreid op z'n stoel staan, waarna hij weer hard aan de slag gaat. De band zegt te hopen dat dit hun volgende hit wordt in Nederland, waar uitgebreid goedkeuring voor kan worden gegeven, wat een lekker nummer! Genoten van dit energieke optreden is het tijd om terug te keren, Ginger Ninja heeft gezorgd voor een goede afsluiting van de maandagavond.

txt & imgs Marlon Schuurman