Harleighblu x Starkiller - Amorine

Harleighblu x Starkiller - Amorine

04 november 2016

Cat nr: TRU336
Stijl: Triphop / Neo-soul
Releasedatum: 4 november 2016

UK (neo-soul) zangeres Harleighblu stond dit jaar al eerder in de spotlights door het verschijnen van haar tweede volwaardige langspeler via het altijd relevante Tru Thoughts label. Op het album in kwestie, Futurespective genaamd, liet Harleighblu al horen (vocaal gezien) perfect te passen bij eigentijdse producers met een vooruitziende en meer avontuurlijke blik. Echter, ze is nu alweer terug met een nieuwe longplayer. Een gelegenheidsproject met LA-based Starkiller om precies te zijn; de productie-outfit van C.E. Garcia en Alfredo E. Fratti, leden van Adrian Younge’s Venice Dawn.

In de persinformatie bij deze release lezen we over het idee achter Amorine bijzondere dingen. Volgens de makers hebben we hoog over te maken met een sci-fi soundtrack in sonische vorm. Klinkt spannend allemaal, maar wat betekent dit dan precies vertaald naar muziek?

Bij het beluisteren van Amorine moet je direct terugdenken aan het jaren 90 werk van Portishead. Triphop dus. Het genre dat in diezelfde jaren '90 door met name Massive Attack, Tricky en genoemde Portishead werd gevormd en bijzonder succesvol bleek. Het genre sloeg destijds als het ware een brug tussen de alternatieve (pop/rock)scene enerzijds en elektronische muziek anderzijds. Ook een vergelijking met bepaald werk van DJ Shadow is op zijn plaats.

Je zult (terecht) denken: 'Leuk zo’n poging om dat baanbrekende geluid van weleer na te bootsen, maar prettige wedstrijd!' Deze (gelegenheids)’collab levert echter pure kwaliteit! Het resultaat van Amorine is, zoals dat heet, niet bepaald half werk. Wat een topplaat! Qua geluid, sfeer, vocaal bezien, eigenlijk alles. Natuurlijk moet het stemgeluid van Harleighblu je liggen, maar dit geluid past in de basis prima bij de onderscheidend sterke muzikale begeleiding en productie door Garcia & Fratti, respectievelijk een hyperactieve ‘visionary’ producer en een klassiek getraind ‘wonderkind’. Amorine heeft slechts veertig minuten aan muziek te bieden, maar die zijn dan ook dubbel en dwars de moeite waard.

01. Finish me (I'm done)
02. Live fast, die young
03. Joanna