Hidden Orchestra - Dawn Chorus Remixes

Hidden Orchestra - Dawn Chorus Remixes

26 januari 2018

Cat nr: TRULP353 / TRU353D
Stijl: Techno / Cinematic Jazz / Modern Classical / Electronica / Bass / Dub
Releasedatum: 26 januari 2018

In juni 2017 verscheen Hidden Orchestra’s derde album Dawn Chorus via Tru Thoughts. Met succes zo blijkt achteraf. Dawn Chorus wordt bestempeld als het meest volwassen werk van Hidden Orchestra, het kleurrijke project dat geleid wordt door Joe Acheson. De toevoeging van een laag met ‘birdsongs’ en field recordings zorgt voor een rustieke en ontspannen aanvulling op het bekende orkestrale kleurenpalet.

Ondergetekende schreef destijds al voor dit platform dat het materiaal op Dawn Chorus absoluut relevant en ijzersterk is, maar net niet dezelfde luisterervaring als voorganger Archipelago teweeg brengt. Is dat erg? Welnee. Met waanzinnig mooie albumtracks als Wingbeats en Still overtuigde Hidden Orchestra andermaal en liep men niet in de valkuil een herhalingsoefening op album vast te leggen.

Deze remix bundel dan. Wat een goed idee! Recentelijk werd de waanzinnige Max Cooper-remix voor Wingbeats als lead single voor dit album uitgebracht. Max Cooper, voorheen bekend van zijn prachtige technowerk voor Traum Schallplatten, maar tegenwoordig veelal via zijn eigen Mesh label naar buiten tredend, heeft eigenlijk maar weinig nodig om tot een goede remix te komen. Het fantastische thema is grotendeels intact gehouden, waardoor er al weinig mis kan gaan. Max Cooper werkt zowel met jazzy breakbeats/percussie als een 4/4 beat tijdens de remix, wat goed past bij het experimentele karakter van Hidden Orchestra’s bronmateriaal.

Clarinettist Floex (de Tsjech Tomáš Dvořák) komt wat mij betreft andermaal met de meest aantrekkelijke remix. Datzelfde deed hij voor tracks van Hidden Orchestra’s eerste twee albums. Respectievelijk de tracks Dust (van Night Walks) en Disquiet (van Archipelago) werden in het verleden al op onnavolgbare wijze door Floex – die zelf ook deel uitmaakt van de Hidden Orchestra line-up – geremixt! Ditmaal gaat Floex los op de Dawn Chorus-track Still, waarop hij pulserende synthesizers en strakke beats (bass-alike) vermengt met het weergaloze thema. Grandioos! Als je meer Floex wil, kan ik je van harte de gamesoundtrack Samorost 3 Soundtrack aanbevelen – verschenen via Minority Records.

Overige remixers zijn onder andere Nuage, Matthew Herbert, Skalpel, Wrongtom, Nostalgia 77 en Throwing Snow. Een divers gezelschap dus, dat het bronmateriaal allemaal vanuit divers perspectief benadert. Het resultaat is vrijwel uitsluitend uitstekend. Een maximale score haalt dit concept album (net) niet. De remixes door Max Cooper en Floex mogen individueel wel een 5/5 ontvangen wat mij betreft.

01. Alyth (Nuage Remix)
02. Wingbeats (Max Cooper Remix)
03. Still (Floex Remix)