Hidden Orchestra - Dawn Chorus

Hidden Orchestra - Dawn Chorus

16 juni 2017

Cat nr: TRUCD343
Stijl: Trip-Hop / Cinematic Jazz / Modern Classical / Abstract Electronica
Releasedatum: 16 juni 2017

Waar de formatie/band Moonchild recentelijk met Voyager een duidelijke sprong voorwaarts boekte ten opzichte van voorganger Please Rewind, werkt dit bij het geliefde Hidden Orchestra helaas wat anders. Met het Archipelago-album van 2012 wist Hidden Orchestra – het studio soloproject van Joe Acheson – een ongekend hoogstandje af te leveren. Een instant classic album dat destijds debuutalbum Night Walks volledig overklaste. Night Walks was overigens ook al dik in orde, maar Archipelago bleek van een geheel andere orde. Album tracks als Flight, Reminder en Fourth Wall maakten destijds een onuitwisbare indruk op deze recensent en vele vele luisteraars met mij.

Aan Joe Acheson en zijn gastmuzikanten (denk aan Poppy Ackroyd, Tim Lane, Jamie Graham, harpist Mary MacMaster, cellist Su-a Lee en clarinettist Floex), de moeilijke taak om de klasse, de sound en het gevoel van het memorabele Archipelago te evenaren of zelfs te verbeteren. In de aanloop naar Dawn Chorus, zoals het derde Hidden Orchestra-album heet, verschenen er al een tweetal singles in de vorm van Wingbeats en meer recent Still. Beide tracks, maar met name Wingbeats, bleken weer een baken van ongekende kwaliteit, maar vullen de hooggespannen verwachtingen wat mij betreft niet volledig in. Joe Acheson over Dawn Chorus: “This is my most personal album so far - each track is set to a different one of my dawn chorus recordings, and connected with my past travels, homes, and projects in different ways - combining field recordings, many different sessions with musicians, and extracts from pieces I've written over the last twenty years, to create a kind of personal audio diary, time capsule, or memoir..”

Dawn Chorus telt in totaal tien bijdragen, waaronder genoemde singles. Bij beluistering van het tiental valt op dat Joe Acheson zijn sound verder heeft doorontwikkeld. Je hoort op de achtergrond zogeheten ‘found sounds’ of field recordings, in dit geval flora en fauna met onder andere fluitende vogels en weersinvloeden. Deze toevoeging maakt de Hidden Orchestra-sound wellicht volwassener, maar het materiaal op Dawn Chorus brengt net niet dezelfde luistersensatie te weeg als destijds bij Archipelago het geval was.

Gelukkig weten kenners dat het gemiddelde kwaliteitsniveau van Hidden Orchestra dusdanig hoog ligt, dat dit nieuwe album daardoor onmogelijk irrelevant kan zijn. Dat klopt! Dawn Chorus mag dan wel geen tracks te bieden hebben die de beste bijdragen op Archipelago gaan ‘challengen’, maar met deze ‘nieuwe’ sound weet Acheson zeker weer te enthousiasmeren. Tracks als The Lizard, Long Orchard en East London Street bijvoorbeeld zijn waardevolle verrassingen, met name door de vele onverwachte wendingen. Juist die spanning en de meer experimentele inslag bepalen de waarde van dit nieuwe Hidden Orchestra-hoofdstuk en daarmee voorkomt Acheson gelijk een kopieslag gebaseerd op eerder succes.

01. First Light
02. Western Isles
03. Still