Isolée - Well Spent Youth

Isolée - Well Spent Youth

10 februari 2011 Label: Pampa Records
Cat nr: PAMPACD001
Stijl: deephouse

Release: 7 februari 2011

Hij geniet de status van trendsetter of zelfs vormgever van de microhouse. Rajko Müller aka Isolée was er eind jaren 90 al bij met de toonaangevende housetrack Beau Mot Plage, gevolgd door het net zo succesvolle album Rest. Dat er jaren later pas sprake was van een hype rond minimal en deephouse zal niet toevallig zijn geweest, Isolée had (letterlijk) ruimte gemaakt voor een meer subtiele benadering van deephouse. Ook volgende plaat We Are Monster ('05) en de andere los uitgebrachte tracks die de Hamburger voor label Playhouse maakte (bijeengebracht op verzamelalbum Westernstore) braken records danwel muzikale grenzen. Want Isolée maakt kleine meesterwerkjes waar minimal, chillout, deep- en vocal house gemakkelijk in elkaar overvloeien. Niet verwonderlijk werd er daarom reikhalzend uitgekeken naar Well Spent Youth, na jaren eindelijk weer nieuw materiaal van deze artistieke producer. En terecht, het album is precies wat je verwacht van Isolée; broeierige house en obscure, eigenzinnige klankstructuren. Zijn vocalen, die Müller in het verleden nog weleens inzette, zijn overwegend achterwege gebleven, waardoor de tracks een wat anoniemer karakter hebben gekregen. En dat geeft het album, hoe fijn de songs ook wegluisteren, niet de zeggingskracht van haar voorgangers. Alsof DJ Koze en zijn Pampa Records, waar Isolée na Playhouse nu zijn nieuwe thuis heeft gevonden, invloed hebben gehad op de soms psychedelische uitstapjes op deze plaat. Of Müller wil simpelweg vooruit, nieuwe terreinen verkennen. Het resulteert in een waardige Isolée-release, eentje waar ook de fans van zullen smullen, maar niet een album dat er uiteindelijk in de discografie bovenuit zal steken.

01. Paloma Triste
02. Thirteen Times an Hour
03. Taktell