J-Felix - 101 Reasons

J-Felix - 101 Reasons

29 juni 2015

Cat nr: TRUCD312
Stijl: Hip-Hop/ Funk/ Boogie
Releasedatum: 29 juni 2015

101 Reasons is de debuutlangspeler van zanger, producer en multi-instrumentalist J-Felix – werknaam van ‘Brighton based Bristolian’ Joe F. Newman. Voordat Tru Thoughts in januari van dit jaar de gelijknamige single 101 Reasons uitbracht, hoorden we al eens een J-Felix track op de Tokyo Dawn Records-compilatie The Boogie Volume 3 uit 2012. J-Felix grijpt binnen zijn eigen geluid terug naar 80’s funk (ook P-Funk), boogie, maar ook slepende hip-hopritmes die we kennen van DJ Spinna en Om Records als J-Boogie’s Dubtronic Science. Dit alles wordt veelal overgoten met warme soulful klanken (zowel qua keys/synths als vocaal gezien). Een perfect receptuur, zo zou je op voorhand denken.

Het resultaat is ook dik in orde, maar de echte uitdagende tracks en positieve uitschieters blijven wat ons betreft uit. De eigen vocale inbreng van J-Felix is geen showstopper, maar blijkt ook zeker geen element om over naar huis te schrijven. Gelukkig maakt de soulful/R&B-alike inbreng van zangeressen Abi Flynn, Sophie Paul en Seychelles een hoop goed. Met een speelduur van iets meer dan 45 minuten en 15 veelal kortere tracks weet J-Felix grotendeels te overtuigen. Met name het instrumentale deel van de muziek is dik in orde. Op dit album speelt J-Felix onder andere drums, gitaar, bass, keys en synths. Best indrukwekkend.

Of er 101 redenen zijn om dit album aan te schaffen? Denk het niet, maar een vermakelijk werkstuk is het zeker. Wie van muziek op het snijvlak tussen soulful hip-hop en 80’s funk/boogie houdt, zal veel plezier beleven aan dit album. J-Felix kunnen we min of meer als een downtempo alternatief op bijvoorbeeld Opolopo typeren. En zo blijft Tru Thoughts onverstoord doorgaan met het uitbrengen van heerlijke releases binnen een breed muzikaal blikveld. Hulde.

01. 101 Reasons
02. Patience feat. Abi Flynn
03. Late Night S.O.S.