Johannes Heil - The Black Light

Johannes Heil - The Black Light

07 december 2015

Label: Exile
Cat nr: EXILELP001
Releasedatum: 7 december 2015

Tegen het einde van 2015 wordt de technoliefhebber dan toch nog even verwend met een van de beste technoalbums van het jaar, en Johannes Heil is de schuldige. Waar hij tussen 1998 en 2006 zo’n beetje elk jaar een album uitbracht was het nu toch alweer vijf jaar geleden sinds zijn op Cocoon Recordings uitgebrachte Loving.

Voor The Black Light heeft Heil voor een originele benadering gekozen. De basis voor dit album ligt in de woorden van Nikola Tesla, een van de grootste uitvinders en natuurkundigen die we ooit hebben gekend. Zijn citaat “Black is the true face of light, only we do not see this” is het kader waarbinnen we The Black Light moeten zien. Dat heeft Heil vooral geprobeerd door klanken en ritmes door elkaar te gooien die afzonderlijk verschillende emoties oproepen. Zo klinkt een track op The Black Light niet per definitie alleen maar donker en duister, maar ook in zekere zin zonnig en vrolijk. Daarnaast heeft Heil in het verlengde daarvan amper aandacht besteed aan de tracktitels en het artwork van de cover om daarmee de luisteraar zelf zijn gevoel bij de muziek te laten bepalen zonder daarbij vooraf beïnvloed te worden.

De bedoelingen van Heil zijn muzikaal gezien uiteindelijk goed overgekomen, maar bovenal blijkt The Black Light bij beluistering een behoorlijk stevig album waarbij de kicks en de drums de hoofdrollen vervullen. Daar moet overigens wel tot Scene Three op gewacht worden, want Scene One en Scene Two beginnen nog voorzichtig met wat sfeerduiding door middel van soundscapes.

Vanaf Scene Three mogen de dansschoenen dan aan, want vanaf hier laat Heil je niet meer rusten tot het slotstuk Scene Ten. Het sterke aan The Black Light is toch wel de schijnbare eenvoud van de tracks. De kicks, de drums, de snares, de synths, noem het maar op, ze komen allemaal heerlijk nonchalant door je speakers heen. Hulde daarvoor, omdat veel technoartiesten zichzelf tegenwoordig nogal verliezen in hun apathie om anders te klinken. Heil bewijst maar weer dat het allemaal zo moeilijk niet hoeft te zijn en bevestigt zijn status als een van de beste technoproducers met dit nieuwe pareltje moeiteloos.

Txt: Colin Kraan

1. Scene One
2. Scene Two