Kerrier District - Kerrier District (Re-Mastered)

29 april 2016

Label: Hypercolour
Cat nr: HYPELP006 / HYPECD006
Stijl: Disco / Nu-Disco
Releasedatum: 6 mei 2016

Hypercolour pakt flink door met het uitbrengen van Luke Vibert materiaal. In april 2014 verscheen Luke Vibert’s Ridmik-album, waarop ’s mans voorliefde voor acid, elektronica/IDM en breakbeats primair benadrukt worden. In mei 2015 verscheen vervolgens Vibert’s tweede langspeler onder zijn disco/boogie/funk alias Kerrier District via Hypercolour, 4 getiteld. Een weergaloos album met memorabele en relevante tracks als Treacle Tits, Discuntek en Come On Kerrier. Als altijd grossiert Vibert daarbij in retro samples en dito synthesizers aangevuld met (in dit geval) disco/boogie based ritmes. Dit album maakt je dan ook direct benieuwd naar het eerdere werk onder de Kerrier District alias – mocht je deze historisch bezien gemist hebben.

Goed nieuws voor diegenen die enkel het album 4 als referentiepunt hebben. Hypercolour brengt namelijk een ‘remastered’ versie uit van Kerrier District’s debuut longplayer met de gelijknamige titel uit 2004, welke oorspronkelijk via het mede door Richard D. James (Aphex Twin) opgerichte Rephlex label verscheen. Na het relatief recente verschijnen van het 4-album kun je goed bepalen of Kerrier District (Re-Mastered) nog actueel en relevant klinkt. Dat is zeker het geval kunnen we melden!

Ook in 2016 klinkt het bijna vijftien jaar oude materiaal nog altijd fris en fruitig zonder baanbrekende noviteiten. Dit heeft alles te maken met het creatieve muzikale brein van Luke Vibert, die zijn hand niet omdraait voor aantrekkelijke sample based producties, waarbij hij strooit met aanstekelijke keys/thema’s. Iets waar hij overigens al jaren koning in is! Kerrier District (Re-Mastered) is nog altijd een zeer prettig album om te beluisteren en is in kwaliteit 100% vergelijkbaar met de meer recente opvolger 4. Tracks als Disclix, Disco Bus en Yesco zijn de topattracties van het tien tracks tellende album en zijn goede redenen om dit album in de herkansing te gaan checken. Let op: de (dubbel) CD-versie zal een bonus disk bevatten met de reissue van EP 2 (van 2006).

Kerrier District 1
01. Let's Dance And Freak
02. Silhouettes