Kettel - Wingtip

07 maart 2016

Label: Clone Records/DUB Recordings
Cat nr: DUB13CD
Stijl: Elektronisch / IDM / Techno / Ambient / Neo-Klassiek
Releasedatum: 7 maart 2016

Kettel, de alias van de Nederlandse producer Reimer Eising, weet zijn fans/luisteraars al jaren te overtuigen met zijn betoverende en veelzijdige muziek. Op Kettel’s eerdere albums pendelde hij qua muzikale sferen vakkundig van moderne klassieke muziek en ambient naar elektronica/IDM en acid. De vergelijking met Plaid en Aphex Twin is daarbij niet bepaald ver gezocht. In sommige van Kettel’s creaties is die gelijkenis simpelweg ‘spot on’.

Op Wingtip laat Kettel horen dat hij zijn muzikale fijngevoeligheid nog altijd tot zijn kerncompetentie/gave mag rekenen. Wingtip betekent tegelijkertijd de terugkeer op Clone/DUB (Djak-Up-Bitch), het label waarop Kettel in 2007 zijn memorable Whisper Me Wishes-album uitbracht. Een album dat onder andere het tijdloze, mysterieuze prijsnummer And Unrequited As Well voortbracht – nog altijd een redundante duim omhoog waard. In de tussentijd bracht Kettel vrijwel uitsluitend werk uit via het Sending Orbs label.

Terug naar Wingtip dan! Ook dit nieuwe album staat weer bol van de spetterende, energieke, maar ook rustieke tracks. Ten opzichte van Kettel’s eerdere materiaal bemerken we in sommige tracks een toegevoegde laag van techno (of techno-alike breakbeats). Ook horen we een duidelijke verdere doorontwikkeling op Kettel’s eerder werk – noem het een muzikale rijping. Met name de fraaie ambiances onderstrepen die rijping. Bij het horen van Hulio maken we weer direct de één-twee met Plaid. Deze smaakmaker draait op een tamelijk ingetogen 4/4 technobeat en scoort de punten met het indrukwekkende klankenspel/thema. Hulio klokt net iets meer dan twee minuten speelduur, maar is zonder twijfel één van de beste tracks op Wingtip.

Het uitbundige Inman lijkt een ode aan Squarepusher, een ander zwaargewicht binnen de Warp Records-stal. Verrassend is het jazzy en cinematische Mousefort dat draait op prachtige strijkers/blazers en doet denken aan cinematisch werk van Arling & Cameron. Slotsom: wat een geweldig ‘comeback’-album is dit! Kettel lost alle verwachtingen probleemloos in en weet lichaam en geest te prikkelen met inspirerende muziek binnen de genoemde muzikale bandbreedtes. Hulde voor deze topproducer uit eigen land.

01. Poblesec
02. Quickpig
03. Cooked