Kris Menace - Electric Horizon

Kris Menace - Electric Horizon

24 april 2012 Label: Compuphonic
Cat nr: COMPU20
Stijl: electro / disco / house

Release: 24 april 2012

De dj, producer en remixer Kris Menace (alias van de Duitser Christophe Hoeffel) bracht weliswaar in 2009 al het conceptalbum Idiosyncrasies uit (een 3-CD), maar als we ons niet vergissen mogen we Electric Horizon officieel als ‘s mans debuutalbum bestempelen. Voer voor liefhebbers van Daft Punk, Fred Falke & Alan Braxe dus – mensen die belangrijk zijn/waren voor de 'French Touch'-house.

Electric Horizon omvat twaalf instrumentale tracks waarbinnen elementen van (vroege) elektronica, electro/disco, house en (gevoelsmatig) trance fraai vermengd worden. Zelf omschrijft hij zijn muziek als ‘emotronic’. Een term die de lading aardig dekt. Je hoort duidelijk dat een iconische band als Kraftwerk invloed heeft gehad op het geluid dat Kris Menace hier brengt. Ook een vergelijking met Dominik Eulberg, wat betreft gebruik van sprookjesachtige, ruimtevullende geluiden (en effecten), is redelijk op zijn plaats. Daarnaast horen we duidelijk het geluid en de invloeden van grote namen als Daft Punk, Fred Falke en Alan Braxe binnen Kris Menace’s muzikale referentiekader. Kortom, een brede muzikale horizon of koers, zoals dat heet.

Electric Horizon biedt dan ook een mix van al die genoemde verwijzingen, waarbij de nadruk ligt op melodieuze, met synthesizers overladen muziek. Vandaar ook de verwijzing naar trance. Denk daarbij overigens niet aan bijvoorbeeld Armin van Buuren’s sound. Electric Horizon gaat de boeken in als een heerlijk (luister)album dat wellicht ook aansluiting vindt in de clubs. Een knappe en vooral vakkundige prestatie door Kris Menace, met het op italo disco toegespitste Fly Me To The Moon als één van de absolute uitschieters!

01. Falling Star
02. Trusting Me
03. Timeless