L.B. Dub Corp - Unknown Origin

14 november 2013

Label: Ostgut Ton
Cat nr: OSTGUTCD29/LP15
Stijl: techno/house/dub

Release: 11 november 2013

En ja joh, nog maar eens een dikke Ostgut Ton-release, alsof we er nog niet genoeg hadden gehad dit jaar. Dit keer van L.B. Dub Corp, de iets minder bekende alias van Luke Slater, die op Unknown Origin, het debuutalbum van zijn L.B. Dub Corp-alias, interessante wegen bewandelt. Een soort reis door de tijd die start bij de begindagen van de dance en eindigt in het heden. En dat is op z’n zachtst gezegd goed gelukt.

We beginnen met Take a Ride al meteen met een lekkere dubby groove, en wanneer daar dan nog de duistere stem van ‘dub poet’ Benjamin Zephaniah doorheen klinkt, is de toon gezet; hier kun je zo een filmscène in een oneindige metrotunnel bij bedenken.

In Nearly Africa gaan we helemaal terug in de tijd, verder terug naar het begin en verder terug naar de roots van Slater zelf, zoals hij Resident Advisor een paar maanden geleden liet weten; de groove blijft hangen maar door de Afrikaanse invloeden en het hogere spirituele gehalte, dat wordt bereikt door de vocalen en het pakkende pianodeuntje, droom je helemaal weg.

In Ever And Forever gaat dat vrolijk verder, al is het spirituele randje er wat af. De piano house in deze track is wel magistraal, zo’n typisch melodietje waar je eeuwig naar kunt blijven luisteren.

No Trouble In Paradise is verderop op het album een vergelijkbare track, al horen we hier al wel stiekem wat techno in doorklinken. De tijdreis komt al in bekender en recenter vaarwater.

Met I Have A Dream gaan we dan toch weer even terug in de tijd, veel spirituele dubs en een Benjamin Zephaniah die een eigen interpretatie weggeeft van Martin Luther King’s befaamde 'I have a dream’-speech. Heerlijke wegdroommuziek wederom.

Uiteindelijk komen we aan het einde van het album dan toch weer echt terug in de house- en technosferen. Eerst al in Turner’s House, maar in de laatste track is het rauwe industriële geluid dan helemaal terug in Roller, wat ook haast niet anders kan als je Function aan een track laat meewerken. We zijn na iets meer dan een uur tijdreizen weer terug in het land van P.A.S., Slater’s bekendere techno-alias.

Het zal zeer interessant zijn om te zien en te horen hoe dit album het tussen al het harde technogeweld gaat doen in de Berghain over iets meer dan een week (op zaterdag 23 november, red.), wanneer de officiële album release party van Unknown Origin daar gehouden wordt tijdens de beruchte Klubnacht. Verder kunnen we over dit album kort zijn: T.O.P.

Colin Kraan

01. Take a Ride feat. Benjamin Zephaniah
02. Nearly Africa