Luke Vibert - Luke Vibert presents UK Garave Vol. 1

05 mei 2017

Label: Hypercolour
Cat nr: HYPELP008
Stijl: Early 90's House/Rave / Oldskool Breakbeat & Garage
Releasedatum: 5 mei 2017

Dat Luke Vibert (aka Wagon Christ) al decennialang te boek staat als experimenteel genie, hoeven we je allang niet meer te vertellen. Een ware kameleon binnen het veld van de elektronica/IDM met een forse output qua releases. Meestal betekent een hoge kwantiteit een mindere kwaliteit. Dat ligt bij Luke Vibert toch echt anders!

Niet alles dat deze uit Cornwall (UK) afkomstige legende aanraakt is per definitie 100% raak, maar het overgrote deel van zijn releases snijdt absoluut hout – waaronder diverse klassiekers voor high profile labels als Ninja Tune, Rephlex, Warp Records en Planet Mu. Sinds een aantal jaar vormt het Hypercolour label een (aanvullende) thuisbasis. Vibert grijpt op zijn nieuwste werkstuk terug naar de early 90’s. Het idee is even simpel als briljant.

Op UK Garave Vol. 1 slaagt Luke Vibert er namelijk in om het bijzondere gevoel van de early 90’s house/rave terug te brengen naar het hier en nu. Vibert heeft er alles aan gedaan om de producties te laten klinken alsof de muziek ook daadwerkelijk ruim vijfentwintig jaar geleden werd gemaakt. Het lijkt er soms op alsof het materiaal op dit album al die jaren op de (studio)plank lag te verstoffen en dan nu eindelijk het publieke levenslicht ziet. Een sound die teruggrijpt naar een tijd met beperkte productietechnische mogelijkheden, gebaseerd op samples en met hoorbaar plezier vervaardigd.

Met de werktitel UK Garave Vol. 1 wil Vibert opzichtig de één-twee tussen early 90’s rave-/breakbeatingrediënten (denk aan veelvuldig gebruik van vocal- en synthsamples) en house-/garageritmes benadrukken. Luke Vibert’s inspiratie voor dit project zal vrijwel zeker zijn gekomen vanuit de recente remixklussen voor Altern8’s Frequency en Exodus (The Lion Awakes) van The Brothers Grimm (formatie waarvan Acen deel uitmaakt) – beide classics van formaat.

Dit kersverse Luke Vibert-album brengt hetzelfde pure house/rave-gevoel teweeg als destijds en is alleen al daarom een dikke aanbeveling waard. Juist de eenvoudige, doch zeer doeltreffende aanpak en opbouw van de tracks zorgt voor een euforisch gevoel. Het is bijna onvoorstelbaar dat deze pure sound aan de basis lag voor het mondiale housesucces en de elektronische muziekscene zoals we die vandaag de dag (en al jaren) kennen. Highlights van het album zijn wat ondergetekende betreft primair het drietal Feel The Melody, Pump en Everybody. Ga dit album zeker eens beluisteren is mijn advies. Andermaal een knap staaltje vakmanschap van Luke Vibert. Klasse.

01. The Future
02. U Can’t Touch Dat
03. Back With Me