Reviews + Films
M-nus making Contakt

M-nus making Contakt

14 maart 2010 In de muziektempel Fuse te Brussel werd onlangs een exclusieve DVD-voorstelling van ‘Making Contakt’ gegeven. Dance.nl was er uiteraard bij! Minimal/techno-goeroe en oprichter van het M-nus label Richie Hawtin dokterde, naar aanleiding van hun tienjarig bestaan, samen met Magda, Troy Pierce en Gaiser een exclusief concept uit. Daarmee ging men in 2008 toeren in negen wereldsteden (Detroit, Barcelona, Berlijn, Londen, Amsterdam, Rome, Gent, Buenos Aires en Tokyo). Over het concept en het hele gebeuren werd een documentaire gemaakt.

In de muziektempel Fuse te Brussel werd onlangs een exclusieve DVD-voorstelling van ‘Making Contakt’ gegeven. Dance.nl was er uiteraard bij! Minimal/techno-goeroe en oprichter van het M-nus label Richie Hawtin dokterde, naar aanleiding van hun tienjarig bestaan, samen met Magda, Troy Pierce en Gaiser een exclusief concept uit. Daarmee ging men in 2008 toeren in negen wereldsteden (Detroit, Barcelona, Berlijn, Londen, Amsterdam, Rome, Gent, Buenos Aires en Tokyo). Over het concept en het hele gebeuren werd een documentaire gemaakt.
Het Making Contakt gegeven is iets erg speciaal. De vijf muziekgoden Richie Hawtin, Heartthrob, Marc Houle, Gaiser, Troy Pierce en (godin) Magda staan in constante interactie met elkaar. Via Ableton-besturing, cd-spelers en platenspelers worden alle geluiden gesampled naar één centraal mengpaneel, waaruit dan het uiteindelijke resultaat komt.
Making Contakt alludeert ook naar het contact met het publiek, via een CUBE in het midden van de zaal kan iedereen met bluetooth in contact staan met wat op het podium gebeurt. Men kan er bijvoorbeeld live samples downloaden, tekstberichten sturen die dan op de gigantische LED-schermen uitgelicht worden of de bezigheden van de artiesten live-streamen! Een futuristisch concept waarbij de technologische grenzen worden afgetast.

De documentaire is eerlijk, de technologische grenzen reiken bijvoorbeeld niet ver genoeg in Londen, waar wifi verbinding niet mogelijk is door gewapend beton, of in Buenos Aires waar geen LED-panelen besteld zijn of in Rome waar een verkeerd lichtprogramma is ingesteld. De verwachtingen staan altijd erg hoog gespannen en daarom kampen de artiesten met heel wat stress. Ook in Gent ging het mis, op het I Love Techno festival, maar dit was vooral te wijten aan het te gevarieerde publiek. Het echte ‘I love Techno’ publiek ebt weg… Een kleine opsteker voor Nederland: het optreden in Amsterdam (The Sand) was volgens de crew één van hun beste performances!

Op de DVD komt zowat iedereen aan het woord, van tourmanager tot geluidstechnicus tot zelfs de ouders van Richie Hawtin, een erg interessante documentaire. Al moet je soms wel technisch aangelegd zijn om te kunnen volgen en te weten te komen over wat het precies gaat. De muziekgenieën nemen je letterlijk mee op hun reis over de wereld, om het M-nus publiek te verwennen met geavanceerde technologieën en vooruitstrevende minimal- en technomuziek.
Aansluitend op de DVD-voorstelling speelden Ambivalent, Marc Houle en Troy Pierce (allen lid van M-nus) nog drie fantastische sets in de Fuse main room.

De M-nus Making Contakt DVD is voor € 19,99 te koop op m-nus.com en wordt geleverd met een albumsoundtrack waarop twaalf tracks staan van verscheidene M-nus artiesten.

txt Kwinten Lambrecht