Manu Delago - Metromonk

Manu Delago - Metromonk

27 januari 2017

Cat nr: TRUCD/LP337
Stijl: Experimenteel
Releasedatum: 27 januari 2017

Metromonk is de werktitel van het nieuwe soloalbum van de gevierde hang/percussiespeler, producer en composer Manu Delago. Zijn tweede longplayer voor het fameuze Tru Thoughts label en daarmee de opvolger van het fijne Silver Kobalt-album uit 2015. Manu Delago, Oostenrijker van origine, ontdekte in 2003 de hang, een instrument uit de zogeheten idiofoonklasse. Nog wat aanvullende uitleg voor de non-kenners: de term idiofoon impliceert dat het instrument zelf (idios = eigen) de klank voortbrengt doordat het in trilling gebracht wordt. De hang bestaat uit twee op elkaar geplaatste sferische schalen van staal, welke qua klank sterk doen denken aan de steeldrum.

Naast het feit dat Manu Delago een reputatie geniet als ‘leading hang player’, overtuigt hij ook nog eens als producer en composer. Ook op Metromonk laat Delago horen fantastische composities in elkaar te kunnen sleutelen, waarbij de aanpak vrijwel altijd van een experimenteel karakter is. In feite vormt de hang het bindmiddel binnen Delago’s producties, welke verder ingekleurd worden met elementen van/uit (minimalistische) elektronica/IDM, experimentele downtempo, dubstep/UK bass-structuren en flarden moody pop. Laten we Delago’s muziek genre technisch als experimental betitelen.

De lead single A Step met de geprezen Pete Josef (bekend van het Sonar Kollektiv label van Jazzanova) is reeds sinds november 2016 verkrijgbaar en geldt als absoluut prijsnummer van dit album. A Step combineert een zeer solide opbouw rondom het hang instrument met de weergaloze vocalen van Pete Josef, die op zijn beurt genomineerd was voor de 2016-editie van de Gilles Peterson Worldwide Awards. Ook de track Chimp Rave verdient een dikke aanbeveling. Een productie die initieel draait op een eenvoudig, doch effectieve pianoloop, maar later transformeert tot een creatieve, mysterieus klinkende uitspatting die bol staat van de sfeer.

Het zijn slechts twee voorbeelden van de fantastische muziek die Manu Delago tentoonspreidt. Mocht dit album je aanspreken, dan kunnen we je ook Silver Kobalt uit 2015 aanbevelen met memorabele bijdragen als Simon Is Psychling [sic] en Almost Thirty – melodische tracks die beide vanuit absolute rust worden opgebouwd naar elektronische powerbeats.

01. A Step feat. Pete Josef
02. Between Oil and Water feat. Erik Truffaz
03. Freeze