Marbert Rocel - In The Beginning

09 oktober 2015

Label: Compost Records
Cat nr: CPT 474-2
Stijl: Future Jazz / Downtempo / Deephouse
Releasedatum: 9 oktober 2015

Marbert Rocel, dat tegenwoordig feitelijk een trio is bestaande uit Antje Seifarth, Marcel Aue en Robert Panthera Krause, is terug met een kersvers album, In The Beginning genaamd. Inmiddels is dit het vierde full length album van vaste waarde Marbert Rocel voor Compost Records sinds hun debuut langspeler Speed Emotions uit 2007.

Je zou Marbert Rocel qua sound (min of meer) Compost Records' antwoord kunnen noemen op Micatone, bekend van Jazzanova's Sonar Kollektiv label. Die vergelijking is niet helemaal spot on overigens. Waarom noemen we deze wel? Dat zit hem grotendeels in de gelijkenis qua vrouwelijke vocale inbreng. De zangeres van Marbert Rocel (Antje Seifarth aka Spunk) doet qua geluid erg denken aan Micatone's Lisa Bassenge. Qua productie/instrumentaria klinkt Marbert Rocel toch wel anders dan laatstgenoemde. De formatie pendelt muzikaal gezien soepel tussen smaken als future jazz, downtempo en (deep)house, waarbij een lichte flirt met popmuziek niet onopgemerkt blijft.

Zonder grensverleggende, vernieuwende of opzienbarende capriolen weet Marbert Rocel simpelweg een pakkend en vermakelijk geluid af te leveren dat naadloos aansluit op de heerlijke Compost Records-catalogus. In The Beginning is geen hoogvlieger, maar we horen zeker progressie in het geluid van Marbert Rocel – meer volwassenheid, meer gerijpt. Het is een album geworden dat zich moeiteloos staande houdt door diverse prima tracks. Vocaal gezien niet zwak, maar ook niet spectaculair. Qua thema’s erg solide en vol warme elementen. Tracks als het naar trip-hop neigende 80 Horses, het catchy Always On My Mind (de eerste single van het album) en het experimentele (doch eenvoudige) Dance Slow geven het album net dat stukje extra waarde ten opzichte van Marbert Rocel’s eerdere werk. Conclusie: In The Beginning is wat mij betreft de beste Marbert Rocel-langspeler tot op heden.

01. 80 Horses
02. Make Me Walk
03. Always On My Mind