Marco Nastic - Prohibition EP

Marco Nastic - Prohibition EP

05 april 2010 Label: We Dig Music
Cat nr: WEDIG001
Stijl: techhouse

Release: 5 april 2010

Naast het label Soweso hebben producers Lauhaus en Kabale und Liebe nu een nieuw label genaamd We Dig Music in het leven geroepen. De eerste release komt op naam van de Serviër Marco Nastic. De meeste mensen kennen hem wellicht nog wel van de tribal-achtige techno met stevige synths die hij door de jaren heen produceerde op labels als Recon Light. De Serviër laat met zijn laatste releases merken dat hij ook de stap heeft genomen om anders te produceren, zoals zovelen eerder al deden.
Prohibition begint met fijne conga percussie. Al snel komt de kickdrum en de baslijn erbij en zit de swing er lekker in. Tot de break kabbelt het wat loopmatisch door, met hier en daar nog wel een simpele edit. In de break zorgt de Rhodes piano voor wat sfeer en de vocal snippet voor wat extra drive. Met nog een Rhodes solo in de break komt de track uit de break en valt weer terug in de oude groove. Echt bijzonder is het niet, maar toch zorgt de groove ervoor dat je toch niet stil kan blijven staan.

De eerste remix komt van de handen van Hermannstadt Collective. Met een diepe kickdrum die je goed zal voelen in de club trekt deze remix gelijk je aandacht. Een lekker begin met een simpele baslijn, een paar Rhodes stabs en een sferische synth maken deze track. Ze hebben er een housetrack van gemaakt die wel kenmerkend is voor hun stijl. Indrukwekkend programmeerwerk is het niet, maar ook hier geldt dat de effectiviteit toeslaat.

De Italianen Ilario Alicante en UES hebben er ook een remix van gemaakt. Beide heren kennen we oa. van Blabla Records. De remix die zij hebben gemaakt past goed bij de andere nummers. House met een dik groovende baslijn, energieke percussie en diepe chords zijn de basis. De vocal sample die erbij is gebracht geeft wat extra drive.

De tweede track van Nastic is Pelicula. Met een stevige kick is gelijk de toon gezet. Kale snares dreunen op de vierkwartsmaat, alsof er een fanfare bezig is. Bij deze track is veel gebruik gemaakt van effecten om sfeer te maken. In de break komt er een piano met veel delay en wat reverb in. Op de achtergrond hoor je heel zacht wat vage, geloopte vocal die zo van een dwaze indiaan kunnen zijn. De afwisseling in de track komt voornamelijk door de effecten en de piano. Ik krijg alleen de indruk dat er meer uit de track te halen was dan dit resultaat, dat is wel jammer.

Size

1. Prohibition
2. Prohibition (Hermannstadt Collective remix)