Martin Buttrich - Crash Test

Martin Buttrich - Crash Test

27 maart 2010 Label: Desolat
Cat nr: DESOLATCD002
Stijl: minimal

Release: 5 april 2010

Hoge verwachtingen bij dit debuutalbum van Martin Buttrich. De producer uit Hannover is jaren toonaangevend geweest met studiowerk voor Timo Maas en Loco Dice, maar heeft de laatste tijd veel aan zijn eigen profiel gewerkt. Liefhebbers roemen zijn talloze, immer sterke remixen, plus releases op oa. Cocoon, Four:Twenty en Planet E. Nadat hij twee jaar geleden met Loco Dice tijdelijk naar New York verhuisde om daar aan diens album te werken, is er nu zijn eigen debuutplaat. En ja, die toont vele raakvlakken met Dice's werk, ook hier een mooie verzameling gestroomlijnde minimal. Buttrich is niet van de rauwe randjes, maar levert uiterst gladde producties waar elke kick, sub, tom en hihat op de juiste plek zijn gezet. Een herkenbare stijl, absoluut, wat niet wilt zeggen dat Buttrich hier een voorspelbare plaat heeft afgeleverd. Crash Test is weliswaar wat zijn fans van hem hadden verwacht, maar biedt genoeg variatie om van begin tot eind te blijven boeien. Zoals altijd bij Buttrich draait alles om sfeer; subtiele chords, kleine blieps en geluidjes plus die strak vormgegeven minimal -elke track voelt als een warm bad. Hier komen dan Franse vocalen bij (Tripping in the 16th), geluiden van spelende kinderen en een jazzy saxofoon (I'm Going There One Day) of onheilspellende, bijna psychedelisch vervormde vrouwenstemmen (Enough Love to Hate it). Je moet ervan houden, deze prachtig gedoseerde luistertechno, maar dan krijg je wel het beste in zijn soort, Martin Buttrich toont zich hier een meester in het genre.

01. Tripping in the 16th
02. Back It Up
03. I'm Going There One Day