20 april 2015

Label: Emetic
Cat nr: EMETICLP01
Stijl: Techno / Break-beat / Drum 'n bass
Releasedata: 20 april 2015
Oordeel: 3,5/5

Martyn Hare is een producer uit het Engelse Oakhill die het wat ongepolijste en ruwere werk niet schuwt. Het is het geluid dat de laatste jaren weer flink aan populariteit aan het winnen is. Denk daarbij in dit verband aan artiesten als Perc, AnD, Karenn, Sunil Sharpe en in iets mindere mate aan Blawan.

Het Emetic-label van Hare staat op z’n zachtst gezegd niet bekend om z’n vriendelijke, vrolijke en melodische plaatjes. Acid en industriële techno voeren de boventoon op de verschillende Emetic-releases met daarbij over het algemeen weinig ruimte voor gemoedelijke intermezzo’s.

Hare’s nieuwe album Swollen Sounds is daarop in die zin een uitzondering vanwege de meer muzikale diversiteit. Niet alleen maar acid en industriële techno, maar ook break-beats, drum ’n bass, verwrongen soundscapes en een mix van dat alles. Verwacht nu niet dat daarmee het album ook vriendelijker is geworden want de rauwheid is onmiskenbaar gebleven. Hare weet het zelf het best te omschrijven: “This is not a techno album in the same vein as the Emetic singles, but delves into its fringes with break-beats, experimental textures and distortion, blending genres in the rawest possible way.”

Out now on Emetic!#SwollenSounds - https://pro.beatport.com/release/swollen-sounds/1488818

En rauw is het zeker. Bij het luisteren van The Defiler voel je je niet bepaald op je gemak, deze soundscape lijkt eerder op een op hol geslagen machine die het op zich als filmmuziek niet slecht zou doen in Terminator-achtige films. De rustigste track volgt eigenlijk daarna en dat zegt wel genoeg. Hardcore Kicks doet qua titel anders vermoeden, maar heeft een duidelijk begin en eind. Hier wordt in logische vierkwarts-break-beatmaten naar een climax gewerkt. Presidente Camero en I Am Everything gaan op dezelfde voet verder maar dan meer richting drum ’n bass. Daarnaast heeft Hare deze laatste twee ook weer net even van iets meer ‘distortion’ voorzien. Chubby Pants en Crowd Trouble zijn daarentegen meer voor de technofan, al is het niveau van verwrongenheid hier voor sommige technofans waarschijnlijk wel even iets teveel van het goede.

Dat laatste is ook eigenlijk een beetje de rode draad van het album. Het geluid dat Hare op Swollen Sounds laat horen is inderdaad nogal opgezwollen, soms iets té. Aan de andere kant zou je het op een positievere manier ook intens kunnen noemen. Voor een lekker middagje wegdromen is Swollen Sounds dan ook zeker niet geschikt, voor de experimentele geluidjesfetisjist met een voorliefde voor machinale drukpersgeluiden en in verval geraakte industriële ruimtes is het waarschijnlijk de hemel.

Swollen Sounds is te beluisteren en te verkrijgen via Beatport.

Txt: Colin Kraan

1. The Defiler