Massive Attack - Heligoland

Massive Attack - Heligoland

08 februari 2010 Label: EMI
Cat nr: EMI1512
Stijl: indiepop / triphop

Release: 8 februari 2010

Vooropgesteld, een nieuw album van Massive Attack is altijd bijzonder. Sinds de groep rond Robert '3D' del Naja en Grant 'Daddy G' Marshall begin jaren 90 doorbrak zorgde elke release voor opzienbarende, grensverleggende muziek en dito hits (Unfinished Sympathy, Risingson, Teardrop). In 2003 eindigde met vierde album 100th Window voor onbepaalde tijd de dominantie van de uit Bristol afkomstige groep, alsmede de sound uit die stad (zoals ook Tricky en Portishead die lieten horen), om nu pas weer terug te keren in nieuwe vorm. Een meer bescheiden vorm; Heligoland klinkt toegankelijker, meer poppy, met nog altijd diepe, duistere beats en zachte vocalen, maar zonder de experimenteerzucht uit het verleden. Opener Pray for Rain, met vocalen van Tunde Adebimpe (TV on the Radio), zet meteen een typisch MA-achtig beklemmend sfeertje neer, terwijl tijdens Babel de stem van triphop-oudgediende Martina Topley-Bird wordt vergezeld door springerige drumbeats die steeds sneller overslaan richting drum 'n bass. Ook reggae-zanger Horace Andy is net als bij alle voorgaande MA-albums weer van de partij, terwijl nu ook nummers met Guy Garvey (Elbow) en Damon Albarn (Blur, Gorillaz) te horen zijn. Laatstgenoemde klinkt in zijn element op het prachtig melancholieke Saturday Come Slow en vormt hiermee meteen één van de hoogtepunten op deze plaat. Ook Psyche (wederom met Martina Topley-Bird) en Paradise (met zangeres Hope Sandoval) behoren hiertoe, al tillen deze songs de plaat nooit naar een grensverleggend niveau. En dat is toch wat je verwacht van Massive Attack, het verleden speelt ze eigenlijk parten, stiekem hoop je toch op uitschieters van het niveau Teardrop. Zo'n nummer staat niet op Heligoland, maar dan kun je nog altijd spreken van een kwalitatieve popplaat. Dat er veel nummers van de vorig jaar verschenen EP Splitting the Atom op staan is misschien een zwaktebod, naar het schijnt volgt binnenkort echter een nieuwe EP met nummers die van Heligoland zijn overgebleven. Slimme verkooptruc natuurlijk, maar ook een teken dat 3D en Daddy G geïnspireerd zijn -en dat is allang een prestatie na zeven jaar radiostilte.

01. Pray for Rain (feat. Tunde Adebimpe)
02. Babel (feat. Martina Topley-Bird)
03. Splitting the Atom (feat. Grant Marshall, Horace Andy en Robert Del Naja)