Matthias Tanzmann - No Sleep

31 juli 2015

Label: Saved Records
Cat nr: SAVED127
Stijl: Deephouse/ Tech House
Releasedatum: 31 juli 2015

Het is het wachten waard geweest: de in Leipzig geboren Matthias Tanzmann maakt zijn volledige debuut bij Saved Records, met een weldoende uit twee nummers bestaande EP. De Duitse DJ, die resident is voor Circo Loco op Ibiza, een eigen label genaamd Moon Harbour heeft en bekend staat om zijn veelbesproken dj-sets, weet met zijn nieuwe EP weer een onderscheid te maken door middel van een geluid dat wemelt van energie, avontuur en persoonlijkheid.

Het eerste nummer van de EP, No Sleep, kun je inderdaad maar beter niet voor het slapengaan luisteren. Ondanks de doffe kickdrum waar het nummer mee begint, maken de later opkomende funky drums dit tot een plaat waarbij je zeker niet stil kunt blijven staan. Wanneer dan ook nog de redelijk eenvoudige maar enorm vermakelijke bassline zich erbij voegt, is de plaat volledig van de rails. De snelvurende drummachines zorgen ervoor dat je brandstof niet opraakt en je uithoudingsvermogen op de dansvloer niet te stoppen is. 'You will get no sleep tonight' als je dit nummer door de boxen hoort vloeien.

Sleazy Rider is vervolgens een iets rustigere track wanneer je deze vergelijkt met de eerste track, al was die dan ook wel bijna onovertreffelijk wat betreft energieniveau. Toch is deze ietwat diepere plaat meer dan zeker het luisteren waard. Sleazy Rider heeft een ghetto bass als basis, met wisselende dreunen, fijne vocale FX en wat wilde, acrobatische basslines tussendoor. Deze kenmerken injecteren een geweldige swing-vibe, die duidelijk op de partymodus gericht zijn. De 'dansman' heeft met No Sleep duidelijk weer zijn vakmanschap bewezen.

Txt: Pleuni Hulscher

1. Matthias Tanzmann - No Sleep
2. Matthias Tanzmann - Sleazy Rider