Metropole Orkest vs Basement Jaxx

Metropole Orkest vs Basement Jaxx

12 februari 2011 Windkracht acht was niet genoeg om het publiek weg te houden uit Eindhoven. Ook zij had genoten van hun uitstapje met Moke. Of om precies te zijn het Muziekgebouw Frits Philips. Waar het Metropole orkest alles op alles zou zetten om ´vreemd te kunnen gaan´ samen met Basement Jaxx. Voor de verandering nu eens niet een avond met smaakvol klassiek voor het Metropole. Maar een vet optreden van het Britse dance duo bestaande uit Simon Ratcliffe en Felix Buxton onder leiding van Metropole´s vaste (gast-)dirigent Jules Buckley. Wat voor alle aanwezige open minded muziekliefhebbers op voorhand een uitermate interessant muzikaal feestje beloofde te worden.

Het blijft apart om in plaats van in een ‘vertrouwde’ club of feest omgeving nu het fraaie Eindhovense muziekgebouw binnen te lopen, plaats te nemen op een stoeltje in een volledig uitverkochte zaal en in plaats van naar de voor ons bekende dj’s te kijken naar een podium met daarop een kleurrijk uitgedost zestienkoppig koor en in smaakvol zwart/wit gekleed orkest met ruim vijftig musici. Met strijkers, blaasinstrumenten, een schitterende vleugel, etc. Vanavond dus geen Technics of old school vinyl te bekennen. Hier worden muzikale grenzen verlegt met nummers als Red Alert, Raindrops en Good Luck (was er ooit eerder een meer passende naam voor een nummer als deze op een avond als deze?!?)

En terwijl buiten de straten van het Eindhovense centrum ten gevolge van het bizarre weer volkomen verlaten zijn, is het publiek er getuige van hoe dirigent Buckley allereerst zijn Macbook fine-tuned en vervolgens met zijn meer dan vertrouwde dirigeerstokje het startschot lost voor een uitermate geslaagde avond gevuld met vette funk, house, dance en opzwepende latin. Als je Basement Jaxx zou kunnen en mogen vergelijken met een uitermate prettige MINI Cooper S dan is het concert wat vanavond wordt voorgeschoteld de overtreffende trap. Alsof je qua muziekbeleving van een Cooper S bent overgestapt in een losgeslagen John Cooper Works… Echt. Dit is de reden dat mensen een fortuin spenderen aan audio. Om muziek op een manier zoals dat hier vanavond volkomen vrij van enige beperking thuis minstens zo vet en vrij nogmaals te kunnen ervaren.

Nadat met Red Alert de kop er af is stijgt duidelijk voelbaar de temperatuur en de sfeer binnen het orkest en in de zaal. En tegen de tijd dat Where’s Your Head At wordt ingezet gaat niet alleen buiten, maar ook binnen in het Muziekgebouw ten gevolge van de elementen het dak er volledig af. Simon & Felix zien en horen tevreden hoe hun nummers de zaal in hun greep nemen en houden in de handen van het meer dan getalenteerde en door dit gelegenheidsproject bevlogen Metropole orkest. Of zoals het gezegde wil: sommige ervaringen bezit je niet (…) maar die nemen bezit van jou… En dat is exact wat hier vanavond met alle aanwezigen gebeurt.

Als uiteindelijk het concert er op zit zijn er slechts twee minpunten aan dit sublieme muzikale uitstapje te bedenken. En dan ook alleen maar om ook nog iets te klagen te hebben… Een dansvloer had hier absoluut niet misstaan en het concert duurde eigenlijk niet lang genoeg… Verre van dat. Wat iets zegt over de kwaliteit van waar het publiek vanavond bij dit éénmalige optreden uitermate tevreden getuige van mocht zijn.

Metropole meets Basement Jaxx: We want more! Much more…

txt Patrick Quispel
imgs Patrick Quispel & Ronald Rijntjes